ساخت و اعتبارسنجی الگوی شایستگی مدیران پردیس‌های دانشگاه‌های فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، رشت، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف مقاله حاضر ساخت و اعتبارسنجی الگوی شایستگی مدیران پردیس‌های دانشگاه‌های فرهنگیان بود. روش‌ها‌: روش تحقیق ترکیبی، شامل دو مرحله کیفی وکمّی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی مدیران و مرحله کمّی مدیران، معاونین وکارشناسان دانشگاه‌های فرهنگیان در سال تحصیلی 401-1400بود. حجم نمونه‌ی کیفی 15 نفر و کمّی100 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. برای گردآوری داده-های بخش کیفی از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و بخش کمّی از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته استفاده شد. اعتبار پرسشنامه‌ها‌‌ از اعتبار محتوایی و سازه‌ای و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون و آلفای کرون‌باخ استفاده شد. برای تحلیل داده‌های کیفی از روش «تحلیل‌مضمون» و برای تحلیل داده‌های کمّی از «تحلیل عاملی اکتشافی» استفاده شد. یافته‌ها: در بخش کیفی از بین256 کد اولیه، 57 کد طبقه بندی شده، 14مضمون فرعی و پنج مضمون اصلی برای شایستگی مدیران شناسایی شد. این پنج مضمون شامل شایستگی: 1. فردی 2. مدیریتی و اجرایی 3. سازمانی 4. ارتباطی 5. حرفه‌ای، شناسایی و الگوی مورد نظر طراحی شد. در بخش کمّی نیز اعتبار سازه‌ای و عامل‌بندی گویه‌های عوامل شناسایی شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام و در نهایت الگوی شایستگی مدیران پردیس‌های دانشگاه‌های فرهنگیان اعتبارسنجی و تایید شد.. نتیجه‌گیری: در نتیجه، جهت سنجش شایستگی مدیران مؤسسات آموزش عالی ابزار بومی‌سازی‌شده طراحی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction and validation of Principals’ Competence model for Pardis Farhangiyan Universities

نویسنده [English]

  • Ashrafalsadaat Peironaziri
Assistant professor, The Department of Social Sciences Training, Farhangiyan University, Rasht, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The present article aimed at construction and validation of Principals’ competency model in Pardis Farhangiyan Universities. Methods: The mixed method of research contained of two qualitative and quantitative phases. The statistical population of qualitative phase consisted of Principals and also, principals, deputies and experts of Farhangiyan Universities in quantitative phase during 2021-2022. 15 experts and in 100 individuals who were chosen in cluster method were chosen as sample case. The data were gathered through semi-structural interviews and researcher made questionnaire. The validity of questionnaires was content validity and the reliability was gained through re-test and Cronbach alpha. The Theme Analysis and Exploratory Factor Analysis were used to analyze the data. Findings: At qualitative phase among 256 initial codes, 57 categorized codes, 14 sub-themes and 5 basic themes were identified as Principals’ competency features. These were considered as Individual, Management and Executive, Organizational, Communicational and Professional Competencies, which had designed research model. In quantitative level also, the construct validity and items factorization through exploratory factor analysis was applied and eventually, the competency model of Pardis Farhangiyan Universities was validated and approved. Conclusion: Hence, The localized questionnaires for the competency measurement of higher education institutions’ principals were identified applicable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Construction and validation
  • Competency
  • Principals
  • Farhangiyan University
  • Pardis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 05 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1402