بررسی برنامه درسی تربیت هنری دوره ابتدایی، از منظر رویکرد سازنده گرایی(مورد مطالعه: نومعلمان استان چهارمحال و بختیاری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48310/itt.2024.3356

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل برنامه درسی تربیت هنری دوره ابتدایی، از منظر رویکرد سازنده گرایی بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نومعلمان دوره ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی 1400-1399، بوده که به روش تصادفی، 176 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل یک پرسشنامه پژوهشگرساخته بسته پاسخ بر مبنای طیف پنج درجه ای لیکرت بوده که روایی آن توسط 9 نفر از متخصصان(مدرسان درس های آموزش هنر دانشگاه فرهنگیان استان) تأیید و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرانباخ، 0.93 محاسبه شد. پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بین افراد نمونه آماری اجرا شدند. یافته های پژوهش حکایت از عدم اجرای مناسب برنامه با استفاده از رویکردسازنده گرایی داشته است. میزان مطلوبیت هدف ها/پیامدهای برنامه درسی، با توجه به رویکرد مذکور، کمتر از متوسط و محتوا، بیشتر از متوسط بود. مطلوبیت برنامه درسی درس هنر بر مبنای رویکرد هنری، از منظر رویکرد سازنده گرایی در مراحل برقراری ارتباط و تجربه کردن، بیشتر از متوسط، کاربست متوسط، به اشتراک گذاشتن و انتقال یادگیری ها به موقعیت های جدید کمتر از متوسط و سنجش آموخته ها، بیشتر از متوسط بوده است. مطلوبیت برنامه در زمینه فرآیندهای هدایت، تحلیل و بازخورد، بیشتر از متوسط بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the art education curriculum of elementary school from the perspective of constructivist approach(case study: new teachers of Chaharmahal and Bakhtiari province)

نویسنده [English]

  • mohamad nikkhah
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of the research was to analyze the curriculum of elementary school art education based on constructivist approach. The type of applied research and was descriptive-analytical and survey. The statistical population of the research included all the new primary school teachers of Chaharmahal and Bakhtiari province in the academic year of 1399-1400, and 176 of them were randomly selected as a statistical sample. The data collection tool of the research included a research questionnaire based on a five-point Likert spectrum, the validity of which was confirmed by 9 experts and its reliability coefficient was calculated as 0.93 using Cronbach's alpha method. Questionnaires were administered electronically between statistical samples. The findings of the research indicated the lack of proper implementation of the program using the constructivist approach. The degree of desirability of curriculum goals/outcomes was lower than average and content was higher than average. The desirability of the art curriculum based on the art education approach, from the perspective of the constructivist approach in the stages of communicating and experiencing, was more than average, application was average, sharing and transfer of learning to new situations was less than average and evaluation of what was learned was more than average.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • art education
  • elementary school
  • constructivist approach
  • new teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 06 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 دی 1402