مدل پارادایمی توسعه‌ی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور با تأکید بر آسیب‌شناسی وضع موجود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان

2 گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 1. استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

4 3. استادیار، گروه آموزش عاوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/itt.2023.3303

چکیده

چکیده
اوقات فراغت از مهم‌ترین مفاهیم زندگی ماشینی امروزه است همین‌طور، نحوه‌گذران آن توسط دانشجومعلمان که قشری اثرگذار در توسعه‌ی آموزش کشور می‌باشند. بر همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی توسعه‌ی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور با تأکید بر آسیب‌شناسی وضع موجود انجام گرفت. رویکرد تحقیق، کیفی بوده و با روش مبتنی بر تئوری داده‌بنیاد اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌ی عمیق نیمه ساختاریافته از بین سه گروه درگیر در موضوع تحقیق یعنی دانشجومعلمان، اعضای هیأت علمی و کارکنان حوزه رفاهی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سال تحصیلی 1401- 1400 جمع‌آوری گردید. شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند و تعداد مصاحبه‌ها تا دست‌یابی به اشباع داده‌ها به 64 نفر رسید. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ها از روش تحلیلی تفسیری با استفاده از کدگذاری سه مرحله‌ایِ باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. در انتها 274 کد باز شناسایی گردید که در 19 کد محوری، سپس در 6 مقوله (عوامل علی، مقوله اصلی، راهبردها، عوامل مداخله‌گر، مؤلفه‌های زمینه‌ای و پیامدهای توسعه‌ی اوقات فراغت دانشجومعلمان با تأکید بر آسیب‌شناسی وضعیت موجود) تجمیع و به‌صورت مدل شماتیک ارائه گردید. براساس نتایج پژوهش حاضر، امید است با عنایت مسئولین امر بتوان در مسیر ارتقاء اهداف، برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه‌ی اوقات فراغت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور و در نتیجه نیل به معلمان و دانش‌آموزانی آگاه و فعال از نظر علمی، جسمانی و روانی و لذا جامعه‌ای سالم، شاد و پویا گام برداشت.
کلمات کلیدی: اوقات فراغت، دانشجومعلمان، نظریه‌ی داده‌بنیاد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Paradigmatic Model of Leisure Time of Student Teachers of the Country with Emphasis on the Pathology of the Existing Situation

نویسندگان [English]

  • Zeinab Naghiloo 1
  • Parviz AnsariRad 2
  • Fereshte Kotobi 3
  • seyed amir Ghasemtabar 4
1 Assistant Prof., Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Science Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
4 3. Assistant Prof., Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

the current research was conducted with the aim of designing a paradigmatic model for the development of leisure time of student teachers in the country, emphasizing the pathology of the current situation. The research approach was qualitative and was implemented with the method based on Data-base Theory. The data was collected using in-depth semi-structured interviews from among the three groups involved in the research topic, student teachers, faculty members, and welfare staff of Farhangian University across the country in the academic year of 2021-2022. The participants were selected by theoretical sampling and the number of interviews until data saturation reached 64 people. To analyze the content of the interviews, an interpretive analytical method was used using three-stage open, axial and selective coding. In the end, 274 open codes were identified, which were aggregated into 19 axial codes, then into 6 categories (causal factors, main category, strategies, intervening factors, contextual components, and consequences of the development of student teachers' leisure time with an emphasis on the pathology of the current situation) and in the form of a schematic model. Based on the results of the present research, it is hoped that with the help of those in charge, i

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leisure time
  • student teachers
  • pathology
  • Data-Base theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 04 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 10 آذر 1402