نقش واسطه‌ای روابط مبتنی بر اعتماد در توسعه فردی نومعلمان تربیت‌بدنی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/itt.2023.3302

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، تعیین تأثیر نقش واسطه‌ای روابط مبتنی بر اعتماد در رابطه یگانگی معلم-حرفه و یگانگی معلم- محیط کاری بر توسعه فردی نومعلمان تربیت‌بدنی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه نومعلمان تربیت‌بدنی شهر تهران به تعداد 553 نفر بودند، با استفاده از نرم‌افزار سمپل‌پاور 212 نمونه جهت کفایت مدل برآورد شد، براین‌اساس تعداد 225 نفر به‌صورت خوشه‌ای تصادفی ساده به‌عنوان نمونه تحقیق مشارکت داشتند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه توسعه فردی معلمان برگرفته از داچنر (2013)؛ روابط مبتنی بر اعتماد رابینز (2005)؛ یگانگی معلم- حرفه وگل و فلدمن (2009) و پرسشنامه یگانگی معلم- محیط کاری اسکروگینس (2008) استفاده گردید. از تکنیک کوواریانس محور بر اساس نرم‌افزار لیزرل برای تجزیه‌وتحلیل فرضیات تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد که یگانگی معلم- حرفه و یگانگی معلم- محیط کاری به‌صورت مستقیم بر توسعه فردی نومعلمان تربیت‌بدنی تأثیر مثبت دارد و همچنین به‌صورت غیرمستقیم از طریق روابط مبتنی بر اعتماد بر توسعه فردی نومعلمان تربیت‌بدنی شهر تهران تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of trust-based relationships in the personal development of new physical education teachers in Tehran

نویسنده [English]

  • shahram nazari
Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the mediating role of trust-based relationships in the relationship of teacher-professional unity and teacher-work environment unity on the personal development of new physical education teachers in Tehran. The research method was a descriptive correlation. The statistical population of the research included all the new physical education teachers of Tehran city, 553 people. Using Sample-Power software, 212 samples were selected for the adequacy models, and 225 people were selected as a simple random cluster as the research sample. Therefore, 225 people participated in a simple random cluster as a research sample. The measurement tool of teachers' personal development questionnaire taken from Dachner (2013); Robbins (2005) trust-based relationships; Vogel and Feldman's (2009) teacher-career unity and Scroggins (2008) teacher-work environment unity questionnaire were used. Covariance based technique based on Lisrel software was used to analyze research hypotheses. The results showed that teacher-profession and teacher-workplace unity have a direct positive effect on the personal development of new sports teachers and also indirectly have a positive effect on the personal development of new sports teachers in Tehran through relationships based on trust. As a result, if the new sports teachers in Tehran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual development
  • relationships based on trust
  • physical education teachers
  • unity of teacher-work environment
  • Fundamental transformation document

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 11 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 10 آذر 1402