بازشناسی مؤلفه های راهبردهای یاددهی-یادگیری در آموزش و پرورش بر مبنای فلسفه ی هستی گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه‌درسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر، ایران

10.48310/itt.2023.3284

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی راهبردهای یاددهی- یادگیری در آموزش و پرورش برمبنای فلسه‌ی هستی‌گرا است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش مورد استفاده، مطالعه موردی کیفی می‌باشد. مشارکت‌کنندگان؛ استادان، متخصصان و معلمان آشنا به مکتب هستی‌گرایی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و پس از مصاحبه نیمه‌ساختارمند با 25 نفر اشباع نظری حاصل شد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون (فراگیر، سازمان دهنده و پایه) صورت گرفت. همچنین به‌منظور اعتبار داده‌ها در پژوهش حاضر از تکنیک ارائه جزئیات و همچنین مسیر ممیزی استفاده شد. نتایج به دست آمده در قالب 123 مضمون پایه، 11 زیرمؤلفه، 4 مضمون سازمان دهنده (فضای آموزشی، معلم، دانش‌آموز و روش تدریس هستی‌گرا) و یک مضمون فراگیر استخراج و طبقه‌بندی شدند. زیرمؤلفه‌ها شامل، فضای آموزشی موقعیت محور و اصیل، اجتناب از فضای استاندارد و قالبی، فضای انعطاف پذیر و همدلانه، تعامل انسانی بین معلم و دانش-آموز و حفظ کرامت ذاتی دانش‌آموز، معلم به مثابه فردی تسهیلگر و بسترساز، معلم به مثابه‌ی فردی مسئول و مثبت‌اندیش، اولویت داشتن دانش‌آموز نسبت به برنامه‌درسی و روش، ظرفیت انتخاب‌گری دانش‌آموز، دانش‌آموز به عنوان فردی مسئول، اولویت داشتن دانش‌آموز نسبت به برنامه‌درسی و روش تدریس، تنوع روشی بر اساس موقعیت و شرایط، تأکید بر روش‌های تعامل محور و انسان‌گرا است. بر اساس یافته‌ها پیشنهاد می‌گرددکه برنامه درسی نظام آموزشی به صورت گام به گام از حالت رفتار‌گرا به سمت برنامه درسی هستی‌گرایانه تغییر جهت دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognizing the components of teaching-learning strategies in education based on existentialism philosophy

نویسندگان [English]

  • Mokarrameh Shabanpour Karnami 1
  • meimanat abedini baltork 2
  • Hojjat Saffar Heidari 3
1 Master's student in Curriculum Studies, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Associate Professor in Curriculum Studies Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences University of Mazandaran Babolsar, Iran
3 Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research is to design teaching-learning strategies in education based on the existentialism philosophy.The approach of the current research is qualitative and the method used is a qualitative case study.Participants were specialists, which were selected purposefully and theoretical saturation was achieved after semi-structured interviews with 25 people.The researchdata analysis was done using thematic analysis method (comprehensive, organizing and basic).Also, in order to validate the data in the current research, the technique of providing details and also the audit route was used. The obtained results were extracted and classified in the form of 123 basic themes,11 sub-components, 4 organizing themes (educational space, teacher, student and ontological teaching method) and an overarching theme. The sub-components include situation-oriented and original educational environment, avoiding standard and template environment, flexible and empathetic environment, human interaction between teacher and student and preserving the inherent dignity of the student, the teacher as a facilitator and platform builder, the teacher.As a responsible and positive person, the student's priority over the curriculum and method, the student's capacity to choose, the student as a responsible person, the student's priority over the curriculum And the teaching method, the variety of methods based on the situation and conditions,

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • teaching-learning strategies
  • existentialism philosophy
  • Student
  • teacher
  • teaching method

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 24 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402