بازخوانی گفتمان‌های‌ موجود در حوزه توسعه حرفه‌ای معلمان ؛ از حرفه‌ای گرایی تا حرفه‌ای گری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد

10.48310/itt.2023.3282

چکیده

هدف این مقاله بازنمایی و بازاندیشی در گفتمان رایج توسعه حرفه ای معلمان است و پیامدهای مرتبط با برنامه و عمل توسعه حرفه ای معلم را از منظر حرفه‌ای‌گرایی و حرفه‌ای گری مورد توجه قرار می دهد. بازده و نتایج برنامه های توسعه حرفه‌ای در میدان عمل یکی از چالش های نظام برنامه ریزی توسعه حرفه ای کارکنان است که فارغ از روند و مراحل اجرا، می بایست به عنوان برونداد در میدان واقعی عمل از طریق مشاهده رفتار حرفه‌ای کارکنان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. روش پژوهش در این مقاله کیفی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و برآمده از روایت های محیطی است. جامعۀ آماری آموزگاران شاغل به تدریس در دوره ابتدایی هستند. نمونه‌ها براساسِ نمونه‌گیری هدفمند از چند مدرسه با سطوح مختلف انتخاب شدند. تعداد نمونه‌ها براساسِ اصل اشباع نظری تعیین شد. روش جمع‌آوری داده ها، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل اطلاعات، تحلیل گفتمان انتقادی است. پس از تجزیه و تحلیل روایت های محیطی، رفتار معلمان در قبال برنامه‌های توسعه حرفه‌ای در پیوستاری از درجات حرفه‌ای گرایی تا حرفه‌ای گری تنظیم و در چهار گفتمان عمده مقاومت، سازش، پذیرش و کنش ساماندهی شد. روایت ها حاکی از آن است که گفتمان مقاومت و سازش در مواجهه با الزامات توسعه حرفه ای معلمان گفتمانی اثربخش به شمار نمی رود لیکن در گفتمان های پذیرش و کنش می توان نوعی توسعه حرفه ای را در رفتار معلمان ادراک نمود که ناشی از تلفیق توسعه نگرشی با توسعه عملکردی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading existing discourses in the field of teachers' professional development;From professionalism to professionality

نویسنده [English]

  • Marzieh Kohandel
Lecturer
چکیده [English]

The purpose of this article is to represent and rethink the common discourse of teachers' professional development, and it considers the consequences related to the teacher's professional development program and practice from the perspective of professionalism and professionality. The efficiency of professional development programs in the field of practice is one of the challenges of the staff professional development planning system, which regardless of the implementation process, should be evaluated as an output in the actual field of practice through observing the professional behavior of the employees. be studied and reviewed. The research method in this article is qualitative with the approach of critical discourse analysis and emerging from environmental narratives. The statistical population studied are teachers working in elementary school. The samples were selected based on purposeful sampling from several schools with different levels. The number of samples was determined based on the principle of theoretical saturation. The data collection method is participatory observation and the data analysis method is critical discourse analysis. After analyzing the environmental narratives, teachers' behavior towards professional development programs was arranged in a continuum from degrees of professionalism to professionality and organized into four main discourses of resistance, compromise, acceptance and action. Reference to the narratives indicates that the discourse of resistance and compromise is not considered an effective discourse when faced with the requirements of professional development of teachers, but in the discourses of acceptance and action, a kind of of professional development can be understood in the behavior of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse
  • teacher's professional development
  • professionalism
  • professionality

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 19 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402