تبیین روش های تربیتی مبتنی بر اصل تداوم با تأکید بر آموزه‌های قرآن و حدیث

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان ارومیه

2 مدرس دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

10.48310/itt.2023.3280

چکیده

هدف: اصل تداوم، یکی از اصول مهم تربیت است که در منابع دینی اعم از قرآن و حدیث مورد تأکید قرار گرفته است. روش-های تربیت مبتنی بر تداوم نیز از مسائل مورد بحث در قرآن و حدیث است که مربی و متربی با به کار گیری آن ها به اصل تداوم در تربیت کمک می کنند.بر این اساس هدف پژوهش حاضر تبیین روش های تربیتی مبتنی بر تداوم با تأکید بر آموزه های قرآن و حدیث می باشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است و شیوه آن کتابخانه ای و اسنادی است.
پیشینه: با توجه به این که پژوهش های در خور و مستقلی در تبیین و کشف رابطه بین اصل تربیتی تداوم و روش های آن، به ویژه از منظر دینی، انجام نشده است، پژوهش حاضر بر آن شد تا به تبیین روش های تربیتی مبتنی بر تداوم با تأکید بر آموزه های قرآن و حدیث بپردازد.
یافته ها: بنا بر بررسی انجام شده، یافته‌های تحقیق، در هفت مقوله احصا شده است که عبارتند از: تلاش و کوشش، صبر و تحمل، نظم و انضباط، تمرین و تکرار، تذکر و یادآوری، مراقبت و محافظت، و نظارت و ارزیابی.
یافته ها: بنا بر بررسی انجام شده، یافته‌های تحقیق، در هفت مقوله احصا شده است که عبارتند از: تلاش و کوشش، صبر و تحمل، نظم و انضباط، تمرین و تکرار، تذکر و یادآوری، مراقبت و محافظت، و نظارت و ارزیابی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of education methods based on the principle of continuity Emphasizing the teachings of the Qur'an and Hadith

نویسندگان [English]

  • safar nasirian 1
  • yasin kamali vahdat, , 2
1 Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, Farhangian University of Urmia
2 Lecturer of Imam Hossein (AS) Officer Training and Guards University
چکیده [English]

Aims: The principle of continuity is one of the important principles of education, which is emphasized in religious sources, including the Qur'an and Hadith. Continuity-based training methods are also among the issues discussed in the Quran and Hadith, and by using them, coaches and trainers help the principle of continuity in education. The emphasis is on the teachings of the Quran and Hadith.
Method: The method of the current research was done in the form of library and documents and with reporting, descriptive, analytical and deductive methods.
Background: Due to the fact that no independent research has been done to explain and discover the relationship between the educational principle of continuity and its methods, especially from a religious point of view, the research was conducted to explain the educational methods based on Continue to emphasize the teachings of the Qur'an and Hadith.
Findings: According to the investigation, the findings of the research have been counted in seven categories, which are: effort and diligence, patience and endurance, discipline and discipline, practice and repetition, reminder and reminder, care and protection, and supervision. and evaluation.
Findings: According to the investigation, the findings of the research have been counted in seven categories, which are: effort and diligence, patience and endurance, discipline and discipline, practice and repetition, reminder and reminder, care and protection, and supervision. and evaluation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • Hadith
  • Education
  • method
  • continuity

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402