مدل‌سازی نقش عوامل در نگرش معلمان به پژوهش و ارائه چارچوبی برای ارتقای آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران

2 منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران، اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران.

چکیده

به طور معمول باورها و نگرش افراد مؤلفه‌های مهمی در جهت‌دهی به رفتار هستند. در زمینة کاربست یافته‌های پژوهشی نیز نگرش معلمان در استفاده از نتایج پژوهش در اهمیت زیادی در به‌کارگیری از یافته‌های پژوهشی دارد. برای ارتقای نگرش معلمان به پژوهش این مطالعه طراحی شده است تا چارچوبی برای شمول همة متغیرهای درگیر تدوین شود. در ضمن تدوین این چارچوب میزان تأثیر همة متغیرهای تأثیرگذار بر نگرش پژوهشی هم اندازه‌گیری می‌شود. بدین منظور، چهار متغیر نگرش سایر افراد به پژوهش، شایستگی دریافت‌شده، مهارت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های پژوهشی معلمان به‌عنوان عوامل مؤثر شناسایی و اثر آنان هم بر یکدیگر و هم بر نگرش پژوهش از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری بررسی شد. داده‌های مطالعه از پاسخ 335 معلم شهرستان‌های استان تهران گردآوری شد. نتایج این مدل علّی نشان داد همة عوامل بر نگرش پژوهشی تأثیر مستقیم داشتند؛ ولی به‌جز تأثیر نگرش سایر افراد به پژوهش بر شایستگی دریافت‌شده، بین عوامل تأثیرگذار ارتباط دیگری وجود نداشت. همچنین، مهارت‌های حرفه‌ای مهم‌ترین عامل در تأثیرگذاری روی متغیر نگرش پژوهشی شناخته شد و پس از آن، دو متغیر مهارت‌های پژوهشی و نگرش سایر افراد به پژوهش قرار داشتند. براین‌اساس می‌توان نتیجه گرفت که مدل علّیِ نهایی می‌تواند چارچوب مناسبی برای توسعة معلمان و همچنین تربیت معلم قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling of role of factors in teachers’ attitude towards research and presenting a framework to promote it

نویسندگان [English]

  • Masoud Kabiri 1
  • Elham Shavand gharbi 2
1 TIMSS and PIRLS national center, Research Institute for Education, Tehran, Iran
2 Educational district no. 12, Education Departemant of Tehran city
چکیده [English]

Attitu des and beli efs are import ant aspects of orie ntating to behaviors. In the field of rese arch utilization, also, teachers’ attitudes have been attended to the use of resea rch during teach ing processes. The pre sent study has been condu cted to design a model in order to promote teachers’ attitudes toward ds research. To conduct it, four variables incl uding attitudes of other people towards research, perceived compete ncy, profes sional skills, and re search skills of teachers were co nsidered as influe ntial varia bles and their role on research a ttitude as well as both er end ogenous varia bles were examined by stru ctural equation mod eling. Data were gathered from 335 teachers in Tehran province. Result reve aled that direct paths of all variables were statistical ly signific ant and all paths between independent factors were nonsignificant except a path of attitudes of other people e on perceived comp etency. A dditionally, professional skills were the most important influence factor on research attitude. Afterwards, there were research skills and attitudes of other people. The final casual model can be considered an adequate framework for teacher development and also for teacher education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • research attitude
  • research utilization
  • structural equation modeling
  • teacher development
دوره 9، شماره 16
سال نهم، شماره 16، پاییز و زمستان 1402
مهر 1402
صفحه 306-281
  • تاریخ دریافت: 02 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 آبان 1402