مرور نظام‌مند ویژگی‌های برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

2 دانشیار دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

10.48310/itt.2023.3227

چکیده

امروزه با پیشرفت فزاینده‌ی فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن، توجه به برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال از سوی نظام آموزش و پرورش ضرورت پیدا کرده است. در این راستا هدف از پژوهش حاضر استخراج عناصر برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مرور نظام‌مند بر اساس مدل رایت و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش متشکل از 1213 مقاله پیرامون عناصر برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال است که بین سال‌های 2013 تا 2022 میلادی در مجلات علمی معتبر به چاپ رسیده است. با درنظر گرفتن معیارهای شمول و عدم شمول و با روش نمونه‌گیری هدفمند 33 مقاله به عنوان نمونه جهت تحلیل انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد پژوهش گردآوری شدند. با توجه به یافته‌های حاصل از پژوهش‌های مرتبط با هدف مقاله، ابتدا کلیه مؤلفه‌ها از طریق فرایند کدگذاری باز استخراج و سپس کدها با هم ترکیب شده و کدهای محوری استخراج شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، عناصر برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال در قالب اهداف (اهداف شناختی، اهداف عاطفی و اهداف مهارتی)، محتوا (الگوی سازماندهی و مفاهیم)، راهبردهای یاددهی یادگیری (روش‌های ارائه و روش‌های تدریس)، نیروی انسانی (نقش معلم و نقش دانش‌آموز) و ارزشیابی استخراج شد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند تصویری روشن از عناصر برنامه درسی تربیت شهروند دیجیتال و ویژگی‌های آن ارائه کرده و راهنمایی برای برنامه‌ریزان جهت تدوین برنامه درسی شهروند دیجیتال برای دانش‌آموزان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Systematic review of digital citizen education curriculum features

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Athari neya 1
  • Mohammad Ali Rostami nezhad 2
  • mohsen Ayati 3
1 Birjand University, Birjand, Iran
2 University of birjand, birjand, Iran.
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Birjand University, Birjand, Iran
چکیده [English]

Today, with the increasing progress of information and communication technology and the opportunities and threats arising from it, it has become necessary to pay attention to the curriculum of digital citizen training from the education system. In this regard, the aim of the current research is to extract the elements of the digital citizen education curriculum. The research approach is qualitative and its method is a systematic review based on the model of Wright et al. (2007). The research community consists of 1213 articles about the curriculum elements of digital citizen education, which were published in reputable scientific journals between 2013 and 2022. Considering the criteria of inclusion and non-inclusion and with the purposeful sampling method, 33 articles were selected as a sample for in-depth analysis of the purpose of the research. The research data were collected from the qualitative analysis of the research documents. Based on data analysis, digital citizen training curriculum elements in the form of goals (cognitive goals, emotional goals, and skill goals), content (organization pattern, concepts), learning teaching strategies (presentation methods, teaching methods), human resources (role teacher, student's role) and evaluation were extracted. The findings of this research can provide a clear picture of the elements of the digital citizen curriculum and its features and be a guide for planners to develop a digital citizen curriculum for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and Communication Technology
  • curriculum
  • digital citizen

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 آبان 1402