مدل‌یابی شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام آموزشی در اجرای سند تحول بنیادین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران

10.48310/itt.2023.3170

چکیده

هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام آموزشی در اجرای سند تحول بنیادین است. روش ‌پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل خبرگان نظام آموزش و پرورش بود که از بین افراد مطلع و محقق در این زمینه تعداد 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه 33 گویه‌ای بود. روایی محتوایی ابزار توسط اساتید حوزه مربوطه مورد تایید واقع شد. پرسش‌نامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، تعداد پنج شاخص اصلی به عنوان شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام آموزشی در اجرای سند تحول بنیادین شناسایی شد که شاخص دروندادها در رتبه اول، شاخص بروندادها در رتبه دوم، شاخص فرایندها در رتبه سوم، شاخص محتوا در رتبه چهارم و شاخص پیامدها در رتبه پنجم می‌باشند؛ ولی بین اولویت این شاخص‌ها تفاوت محسوس و معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the Indicators of Evaluating the Performance of the Education System in Carrying out the Document of Fundamental Transformation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Azimi 1
  • Nasrin Mahdavi 1
  • Kamal Nosrati Heshi 1
  • Amin Golshan 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. BOX 14665-889, Tehran, Iran
2 Bachelor's student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to model the indicators involved in evaluating the performance of the education system in carrying out the Document of Fundamental Transformation. The study was applied in terms of its goals and a descriptive survey in terms of its nature. The population included elites in the system of education out of whom, 30 informed scholars were purposively selected for the study. The instrument used to collect the data was a questionnaire made up of 33 items. The content validity of the instrument was corroborated by the professors in the field. Moreover, the Cronbach’s Alpha reliability of the questionnaire was determined at 0.92. The data were analyzed by carrying out the exploratory factor analysis and Friedman’s test using AMOS and SPSS. According to the findings, five main indicators were detected as the indicators involved in evaluating the performance of the education system in carrying out the document of fundamental transformation. In other words, input, output, processes, content, and consequences were ranked one to five based on their significance. Nevertheless, there was no significant difference between the indicators in terms of their priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance evaluation
  • Education system
  • Document of fundamental transformation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 مهر 1402