شناسایی و تحلیل صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

10.48310/itt.2023.3162

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر، باهدف تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس استثنایی به شناسایی، تحلیل و رتبه بندی آنها پرداخت تا زمینه بهبود آن را فراهم نماید.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه معلمان آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تدریس می‌باشد که تعداد آنها برابر 559 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران 228 نفر از جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و بر مبنای جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شد برای تجزیه و تحلیل از روش‌های توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی)، استفاده شد. با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان آموزش و پرورش استثنائی شناسایی و تحلیل شد
یافته‌ها: بر اساس نتایج بخش کیفی عناصر صلاحیت های معلمان مدارس استثنایی در چهار مؤلفه آموزشی-رفتاری، برنامه ریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی و توانمندی های حرفه ای-عمومی مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین راهکارهای ارتقای صلاحیت های معلمان مدارس استثنایی نیز در این بخش شناسایی و در قالب الگویی برای ارزیابی و ارتقاء ارائه شدند. یافته های بخش کمی نیز میزان ارزشی عناصر صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس استثنایی را از نگاه معلمان نشان داد. همچنین نتایج نشان داد از نظر متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و سطح تحصیلات بین معلمان تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بدون تردید معلم فردی است که می‌تواند بیشترین تأثیر را بر جریان تربیتی دانش‌آموزان استثنایی در مدارس داشته باشد. بنابراین؛ شناخت از توانایی ها و صلاحیت های حرفه ای معلم برای یادگیری بهتر فراگیران امری ضروریست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

professional competence of teachers of exceptional education

نویسنده [English]

  • mahdi mahmodi
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University,
چکیده [English]

The aim of this study was to identify, analyze and rank the special qualifications of exceptional school teachers in order to provide a basis for its improvement. The research method is descriptive survey. The statistical population of this study is all teachers of exceptional education in Tehran in the academic year 1400-1399 who are teaching. The size of the statistical population, accordin The validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient of 0.87. Descriptive statistics and inferential statistics (exploratory factor analysis) were used for analysis. Using exploratory factor analysis, the professional competencies of exceptional education teachers were identified and analyzed. Based on the results of the qualitative part, the elements of competencies of teachers of exceptional schools in four components of educational-behavioral, planning and preparation, management and organization, and professional-general competencies were identified. Strategies for improving the qualifications of exceptional school teachers were also identified in this section and presented as a model for evaluation and promotion. The findings of the quantitative section also showed the value of the elements of professional competence of teachers in exceptional schools from the teachers' point of view. The results also showed that there is a significant difference between teachers in terms of demographic variables of gender and level of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Competence
  • Exceptional Education
  • Teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 26 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 مهر 1402