بررسی موانع و چالش‌های اجرای شیوه‌های سنجش یادگیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان یزد در شرایط کرونا از دیدگاه اساتید و‌ دانشجو معلمان در سال تحصیلی 1400-1399

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دانشیار دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه یزد

10.48310/itt.2023.3108

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین موانع و چالش‌های اجرای شیوه‌های سنجش یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در شرایط کرونا از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1400-1399 هم‌زمان با شیوع بیماری کووید 19 و مجازی شدن آموزش‌ها بود. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان یزد به تعداد 2400 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان، تعداد 106 استاد و 332 دانشجومعلم پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته است که پس از تائید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابتدا با استفاده از جدول و نمودار به توصیف و ارائه خلاصه‌ای از نگرش پاسخگویان به تفکیک گروه‌های مختلف مورد مطالعه در مورد موانع و چالش‌های شیوه‌های سنجش یادگیری در شرایط کرونا پرداخته شد و سپس، داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون U من ویتنی تحلیل شده است. نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین نظر اساتید و دانشجومعلمان در مورد موانع و چالش‌های شیوه‌های سنجش یادگیری در شرایط کرونا وجود نداشته است ولی با توجه به میانگین پاسخ‌دهندگان به هر کدام از آیتم‌ها، چالش‌های بسیاری در سنجش مجازی وجود دارد که با توجه به نتایج این پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Obstacles and Challenges of Implementing Student Learning Assessment Methods of Farhangian University of Yazd in Corona from the Perspective of Professors and Student Teachers in the academic year of 2020-2021

نویسندگان [English]

  • Mansoor Dehghan Manshadi 1
  • hamideh hemati 2
  • kazem barzegar bafroee 3
1 Faculty member of Farhangian University
2 PhD student in Educational Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
3 Associate Professor, Faculty of Psychology, Educational Sciences, Yazd University
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the barriers and challenges of implementing student learning assessment methods in corona conditions from the perspective of Farhangian University professors and students in the academic year of 2020-2021 at the same time with the outbreak of Covid 19 disease and virtualization of education. The method of the present study was applied in terms of purpose. It was a descriptive research of causal-comparative type in terms of nature. The statistical population in this study included all professors and student-teachers of Farhangian University of Yazd in the number of 2400 people. Using available sampling method and based on Morgan's table, 106 professors and 332 student teachers completed the questionnaire. The instrument used in this study was a researcher-made questionnaire that was used after confirming its validity and reliability. To analyze the data, firstly, by using tables and graphs, a summary of the attitude of the respondents according to the different groups studied regarding the obstacles and challenges of learning measurement methods in the Corona situation was described and then, the research data using the Mann-Whitney U Test was analyzed. The results showed that there was no significant difference between the views of professors and student-teachers about the barriers and challenges of learning assessment methods in coronary conditions, but according to the average of respondents to each of the items, there are many challenges in virtual assessment that should be taken into consideration according to the results of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Assessment Methods
  • Student-Teacher
  • Professors
  • Corona Age
  • Farhangian University

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1402