روایت‌پژوهی آثار اجتماعی مشارکت ملی مدیریت بحران کرونا بر دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان (با رویکرد پدیدارشناختی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزشی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف مقاله حاضر روایت‌پژوهی آثار اجتماعی مشارکت مردمی مدیریت بحران کرونا بر دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی با استفاده از روش ون منن انجام شد. جامعه موردمطالعه ۶۳ نفر از دانشجومعلمان دختر و پسر ممتاز و سرآمد دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به انتخاب استادان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار پژوهش پرسش‌نامه بازپاسخ بوده و داده‌ها پس از بررسی 37 پاسخ‌نامه به اشباع رسید. نتایج پژوهش بیانگر تأثیرات اجتماعی قابل‌توجه مشارکت مردمی رویارویی با بحران کرونا بر دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. این تأثیرات را می‌توان در دو دسته تغییرات نگرشی و تغییرات عملکردی تقسیم نمود. از مضامین یافته‌شده در تغییرات نگرشی تغییر دیدگاه در زمینه اهمیت کمک‌کردن و میزان تأثیر حمایت‌های اجتماعی، ارتباط سلامت فردی با سلامت اجتماعی، شناخت اهمیت همدلی و انسجام اجتماعی، رشد ملی‌گرایی و حس تعلق به وطن، قانون‌گرایی و باور به توانمندی‌های جوانان است. همچنین در حوزه تغییرات نگرشی، شرکت‌کنندگان این پویش را مورد قضاوت و ارزشیابی قرار دادند؛ مضامین استخراجی این بخش عبارت‌اند از: لزوم همدلی و همراهی ملت و دولت، لزوم آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی و لزوم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های قبلی. شرکت‌کنندگان در هر سه مورد از عملکرد دولت وقت انتقاد کردند. در حوزه عملکرد اجتماعی نیز داده‌ها نشان‌دهنده همراهی گسترده آنان با این حرکت مردمی بود. از دیگر مضامین استخراج شده رضایت شرکت‌کنندگان از انسجام اجتماعی کل اقشار و اقوام جامعه ایرانی در رویارویی با این بحران بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrative study of the social effects of the national participation in the management of the Corona crisis on the students of Farhangian University

نویسنده [English]

  • shahnaz valipourhafshejani
Assistant Professor of the Department of Persian Language and Literature, Farhangian University
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the social effects of Empathy and Consensus Movement in Corona Conditions on Teaching students of Farhangian University, based on their lived experiences. In order to do the research phenomenological approach and Van Manen six-stage method was used. The data were collected through an open- response researcher-made questionnaire. The participants were 63 BA Farhangian teaching students residing in different provinces in 1399-1400 educational year. The results showed widespread social effects of Empathy and Consensus Movement in Corona Conditions. The effects can be divided into two general groups: attitudinal and performance changes. Perspective-change in relation to the importance of help and the degree of social supports, the relationship between individual and social health, and recognition of the importance of unity, empathy and social coherence are the categories of attitudinal change.
In the attitudinal-change domain, participants judged and evaluated the national movement of confronting Corona. Participants criticized the performance of the ex-government in these aspects. In the domain of social performance, the data showed increasing growth in students' social interactions and their widespread accompany, in different forms, in the empathy and consensus movement. The analysis of data showed that tangible and intangible cultural-religious legacies have an active role in creating the social coherence; legacies such as Iran rich civilization, rich literature background, Eight-year Imposed War experience and the presence of model personalities like Shahid Ghasem Soleimani.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narratology
  • Public participation
  • Teaching Student
  • Corona Conditions
  • Van Manen
دوره 9، شماره 16
سال نهم، شماره 16، پاییز و زمستان 1402
مهر 1402
صفحه 184-159
  • تاریخ دریافت: 05 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 24 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1402