واکاوی ابعاد و مؤلفه‌های آموزش عملگرا در درس علوم تجربی مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی

2 علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، واکاوی ابعاد و مؤلفه­های آموزش عملگرا (پراگماتیسم) در درس علوم تجربی مقطع ابتدایی به‌منظور ارائه مدل مناسب بود. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و معلمان ابتدایی بود که در موضوع تحقیق تخصص نسبی داشتند. نمونه­گیری به تعداد قابل کفایت و با روش هدف‌مند بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد و 18 مصاحبه با 18 نفر از صاحب­نظران انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظام­مند و مصاحبه­های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج نشان داد که معلمان (وظایف معلمان، آموزش معلمان و ویژگی­های رفتاری معلمان)، برنامه درسی، روش تدریس (انواع روش تدریس، اهداف روش تدریس و ماهیت روش تدریس) و مدرسه از جمله ابعاد و مؤلفه­های آموزش عملگرا در درس علوم تجربی مقطع ابتدایی هستند که با به‌کارگیری آنها می­توان مباحث درس علوم تجربی را به‌صورت آموزش عملگرایانه به دانش‌آموزان منتقل کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Dimensions and Components of Pragmatic Education in Elementary Science Courses

نویسندگان [English]

  • Donya Darvishi 1
  • soodabe mostafavi 2
  • vahid doosti 2
  • faranak mosavi 3
1 Kermanshah
2 Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah, Islamic Azad University, Iran
3 assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran 2Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to analyze the dimensions and components of pragmatic education in elementary science courses in order to provide a suitable model. The research method is qualitative and with thematic analysis approach. The statistical population included experts and elementary teachers who had relative expertise in the research topic. Sampling was done in a sufficient number and with a purposeful method based on reaching theoretical saturation, and 18 interviews were conducted with 18 experts. The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. The results showed that teachers (teachers' duties, teacher training and teachers' behavioral characteristics), curriculum, teaching methods (types of teaching methods, objectives of teaching methods and the nature of teaching methods) and school are among the dimensions and components of pragmatic education in elementary science courses, which can be used to convey the topics of sciences to students in the form of pragmatic education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science
  • Pragmatism
  • Elementary Schools
  • Teaching Method
ابراهیم­زاده، عیسی (1392)، فلسفه تعلیم‌وتربیت، تهران، انتشارات دانشگاه پیام‌نور، چاپ سیزدهم.
آسمان­دره، عبدالحمید؛ و بخت، منصور (1401)، مدیریت آموزشی در چشم‌انداز پراگماتیسم، رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(1)، 1-7.
خسروی­نژاد، شهرزاد؛ پور امامی، علی؛ و سپهریان، علی (1395)، برنامه درسی عملگرا: از نظریه تا عمل، دومین همایش ملی تربیت‌معلم، اصفهان.
خلخالی، علی؛ خلعتبری، جواد؛ و اذعانی، مریم (1390)، رابطه فلسفه تربیتی و سبک رهبری مدیران مدارس، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6، 23-40.
سرمدی، محمدرضا؛ پاک­سرشت، محمدجعفر؛ صفایی مقدم، مسعود؛ و مهرعلیزاده، یدالله (1388)، نقدی بر انسان­شناسی تیلوریسم و پیامدهای آن در مدیریت آموزشی، مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 10(1)، 197-213.
محمدزاده، منیره؛ صفر نواده، مریم؛ و احقر، قدسی (1401)، تأثیر آموزش درس علوم تجربی پایه هفتم بر اساس رویکرد ساختن گرایی بر سبک‌های شناختی دانش­آموزان دختر، مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 45، 69-86.
مظاهری، حسن (1399)، مقایسه مبانی ارزش شناختی فلسفه تربیتی پراگماتیسم با مبانی ارزش شناختی اسناد تحول بنیادین آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، 46، 167-198.
Adeleye, J, O. (2017), Pragmatism and its implications on teaching and learning in Nigerian schools, Research Highlights in Education and Science, 2-6.
Anwar, J., Shaimaa, T., Hassan, J. (2023), The Role of Basic School Teachers’ Pragmatic Competence in Teaching, Journal of the Iraqi University, 58, 669-681.
Braun, V., Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
Duram, L. A. (2010), Encyclopedia of Research Design, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
Feilzer, M. (2010), Doing mixed methods research pragmatically: implications for the rediscovery of pragmatism as a research paradigm, Journal of Mixed Methods Research, 4, 6–16.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2008), The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research, 3rd edition, New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.
Jarrah, A., Khasawneh, O., Wardat, Y. (2019), Implementing pragmatism and John Dewey's Educational philosophy in Emirati Elementary Schools: Case of Mathematics and Science Teachers, International Journal of Education Economics and Development, 11(1), 58.
Kvale, S. (1996), Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Newton, P. M., Da Silva, A., Berry, S. (2020), The Case for Pragmatic Evidence-Based Higher Education: A Useful Way Forward? Frontiers in Education, 5: 583157.
Ormerod, R. (2006), The history and ideas of pragmatism, Journal of the Opertional Research Society, 57, 892–909.
Pratiwi, V. U., Rohmadi, M. (2021), Pragmatic Approach to Indonesian Speaking Skills for Student Vocational High Schools, International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 7(4), 263-273.
Rai, P. C., Lama, R. (2020), pragmatism and its contribution to education, International journal of creative research thoughts, 8(3), 1844-1847.
Sharma, S., Devi, R., Kumari, J. (2018), Pragmatism in Education, International Journal of Engineering Technology Science and Research, 5(1), 1549-1554.
Tarnopolsky, O. (2018), Principled pragmatism, or well-grounded eclecticism: a new paradigm in teaching English as a foreign language at Ukrainian tertiary schools? Advanced Education, 5(10), 5-11.
دوره 9، شماره 15
سال نهم، شماره 15، بهار و تابستان 1402
خرداد 1402
صفحه 288-269
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 31 تیر 1402