به سوی رویکردی مدرسه بنیان در حوزه رشد و بالندگی حرفه ای معلمان: تعیین عناصر اساسی یک رویکرد اثربخش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

تلاش در جهت تغییر و نوآوری در حوزه برنامه درسی، به دست معلمان با صلاحیت و توانمند به ثمر می نشیند. برنامه های تربیت حرفه ای به منزله ای راهبردی مهم در جهت بهبود کیفیت تدریس و پیشرفت دانش آموزان قلمداد می شوند. شواهد فراوان حکایت از این حقیقت دارد که رویکرد های متمرکز و کوتاه مدت در زمینه رشد حرفه ای، در فراهم آوردن موجبات ایجاد تغییر معنادار در عملکرد معلم در کلاس درس، قرین موفقیت نبوده اند. لذا تمرکز زدایی از برنامه های آموزش معلمان و تدارک فرصت های یادگیری مبتنی بر بافت و مدرسه بنیان، به منظور رشد حرفه ای پایدار، یک ضرورت اساسی است. لذا در پژوهش حاضر، که نوعی پژوهش هنجاری است، نگارنده بر اساس مرور پیشینه و مطالعه پژوهش های عمیقی که با هدف تعیین ویژگی های مدل های اثربخش رشد حرفه ای معلمان انجام شده است، به شناسایی عناصر اساسی می پردازد که ستوان فقرات برنامه های اثربخش تربیت حرفه ای ضمن خدمت محسوب می شود. هدف، ارائه یک چهارچوب مفهومی برای تفکر در مورد برنامه درسی رشد حرفه ای معلمان، با تاکید بر ماهیت فرایندی و مبتنی بر بافت آن است. لازم به ذکر است که نگارنده در پژوهش حاضر، در راستای عملیاتی نمودن اهداف و راهبرد های ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص رشد و بالندگی مستمر معلمان، گام برداشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Towards a School-based Approach in the teacher Professional development: Determining the Basic Elements of an effective Approach

چکیده [English]

Abstract: changing and innovating the curriculum is achieved by competent and capable teachers.  Professional education programs are regarded as important strategies to enhance the quality of teaching and also improve the student learning. The frequent evidences imply that centralized and short-term approaches in professional development have not been successful in developing significant changes in the teacher practice inside classrooms. Therefore, decentralization of teacher training courses and providing school-based learning opportunities in order to create sustainable professional development is of great importance. So, in the present study which is a normative inquiry, the researcher has recognized the essential elements that are considered as backbones of effective professional development models, by literature review and studying the profound studies on determination of characteristics of the effective models of teacher professional development. The purpose of the study is to present a conceptual framework for thinking on the teachers’ professional development curriculum, emphasizing the process and context-based nature of it. It is also worth saying that the researcher has proceeded in achieving the purposes and strategies of continuous professional development of teachers mentioned in fundamental reform document of education in I.R of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Continuing professional development"
  • " in-service education"
  • " school based approach"
  • " effective professional development"
  • " constructivism"