ارزیابی برنامه درسی اجرا شده در آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان: جایگاه نیازها، محتوی و روش در آموزش های مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 دانشگاه ازاد دانشجوی دکتری مدیریت اموزشی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی اجرا شده در آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان از حیث جایگاه نیازها، محتوی و روش در آموزش های مجازی است. جامعه آماری در این تحقیق 150 دانشجوی دوره مجازی دانشگاه فرهنگیان کرمان بودند. تعداد نمونه ها با استفاده از جدول مورگان، 106نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند یعنی کسانی که در دوره های آموزش مجازی شرکت کرده اند استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه، روایی محتوایی آن بررسی شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، برای دانشجویان 0.869برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای tتک نمونه ای )صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، عوامل محتوای ارائه شده در دوره های آموزش مجازی مطلوب است و عوامل توجه به نیاز های دانشجویان و روش های تدریس اساتید در دوره مجازی نامطلوب است. به طور کلی یافته های تحقیق نشان داد به طور میانگین از نظر دانشجویان دوره های آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان نامطلوب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Curriculum Assessment in Virtual Education at Farhangian University: Needs, Content and Method in Virtual Education

نویسندگان [English]

  • Reza Saberi 1
  • mozhgan sharifzade 2
1 assistant professor, Department of education, Farhangian University
2 phd student, kerman azad university
چکیده [English]

The purpose of the present study was to evaluate the curriculum implemented in virtual education at Farhangian University in terms of needs, content and methodology in virtual education. The statistical population of this study was 150 students of Kerman University of Technology. 106 samples were selected using Morgan table. Purposeful sampling method was used, ie those who participated in virtual training courses. Data collection tool is a researcher-made questionnaire. To assess the validity of the questionnaire, its content validity was assessed and its reliability was estimated 0.869 using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done in two levels of descriptive and inferential statistics (one sample t-test). The results showed that for the students of Farhangian University, the content factors presented in the virtual education courses are desirable and the factors considering the students' needs and teaching methods in the virtual courses are undesirable. Overall, the findings of the study showed that, on average, students were undesirable in virtual education courses at Farhangian University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Virtual Education
  • Farhangian University
  • Higher education
  • Curriculum Evaluation
دوره 5، شماره 8 - شماره پیاپی 8
سال پنجم، شماره 8، پاییز و زمستان 1398، 1-182
اسفند 1398
صفحه 11-28
  • تاریخ دریافت: 10 فروردین 1399
  • تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1399