کاوش کیفی نقش هوش مصنوعی در ارتباط با جایگاه معلم از منظر تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت استراتژیک فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

10.48310/itt.2025.20966.1208

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی ارتباط هوش مصنوعی با جایگاه معلم انسانی از منظر تربیت اسلامی انجام شد. این مطالعه کیفی بر پایه روش تحلیلی-مقایسه‌ای استوار بوده و داده‌ها از طریق بررسی منابع اسنادی گردآوری گردید. انتخاب نمونه‌ها با رویکرد کدگذاری هدفمند صورت گرفت و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از روش‌های تحلیل مفهومی و تحلیل مضمون انجام شد.و در نهایت به مقایسه تطبیقی ویژگی‌های آموزشی و تربیتی معلم در متون اصیل اسلامی با ظرفیت عملیاتی و آموزشی هوش مصنوعی پرداخته شد.نتایج نشان می‌دهند که هوش مصنوعی در حوزه‌های فنی و کمی، نظیر شخصی‌سازی آموزش در مقیاس وسیع، تحلیل داده‌های یادگیری، و ارزیابی‌های خودکار، عملکرد چشمگیری دارد. بااین‌حال، در ابعاد کلیدی تربیتی-اخلاقی معلم، شامل الگو بودن عملی، خودسازی، دلسوزی و هدایت معنوی، هوش مصنوعی فاقد صلاحیت لازم برای جایگزینی کامل است. این محدودیت‌ها ناشی از فقدان هویت انسانی، روح، فطرت، و ناتوانی در تولید حکمت بر پایه ایمان است.بنابراین، پژوهش نتیجه می‌گیرد که هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین معلم انسانی در تربیت اسلامی شود؛ بلکه می‌تواند نقشی مکمل، پشتیبان و دستیار در امور آموزشی و فنی ایفا کند. این کاربرد باید با اصول تربیت اسلامی همسو باشد و تحت نظارت مستمر نهادهای مربوطه قرار گیرد تا از تضاد با اهداف تربیتی و ارزشی جلوگیری شود. این رویکرد به همکاری هوش مصنوعی و معلم انسانی برای ارتقای فرآیندهای آموزشی توصیه می‌شود، به‌نحوی‌که نقش حیاتی معلم در پرورش جامع اخلاقی و معنوی دانش‌آموزان حفظ گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative exploration of the role of artificial intelligence in relation to the position of the teacher from the perspective of Islamic education

نویسندگان [English]

  • tayebe akbari puyani 1
  • ali sattari 2
  • MARYAM BANAHAN QOMI 3
  • SEYED HADI SADEGHI 4
1 Tayebeh Akbari Puyani, PhD student in Philosophy of Education, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, AlZahra University,tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 3. Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
4 5. Associate Professor, Department of Strategic Cyber Space Management, Supreme National Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the relationship between artificial intelligence and the position of teachers from the perspective of Islamic education. This qualitative study was based on an analytical-comparative method and data were collected through documentary sources. Samples were selected using a purposeful coding approach and data analysis was performed using conceptual analysis and content analysis methods. Finally, comparison of the educational and pedagogical characteristics of teachers in authentic Islamic texts with the operational and educational capacity of artificial intelligence was conducted. The results show artificial intelligence performs remarkably in technical and quantitative areas, such as large-scale personalization of education, learning data analysis, and automated assessments. However, in key educational-ethical dimensions of teachers, including practical role modeling, self-development, compassion, and spiritual guidance, artificial intelligence lacks the necessary qualifications to fully replace them. These limitations arise from the lack of human identity, spirit, nature, and the inability to produce wisdom based on faith. Therefore, the research concludes that artificial intelligence cannot completely replace the human teacher in Islamic education; rather, it can play a complementary, supportive, and assistant role in educational and technical matters. This application must be in line with the principles of Islamic education and be under the continuous supervision of relevant institutions to prevent conflict with educational and value goals. This approach to the cooperation of artificial intelligence and human teachers is recommended to improve educational processes, in a way that preserves the vital role of the teacher in the comprehensive moral and spiritual development of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Islamic Education
  • Teacher
  • Teacher Replacement
  • Technology Ethics