رابطه نظریه ذهن و ترس از موفقیت با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم‌گیری در معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 کاندیدای دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.48310/itt.2025.20483.1176

چکیده

پیشینه و اهداف: در محیط‌های آموزشی، شناخت عوامل روان‌شناختی مؤثر بر تصمیم‌گیری معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نظریه ذهن و ترس از موفقیت با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم‌گیری در معلمان انجام گرفت. روش‌ها‌: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان اداره آموزش و پرورش شهر گرگان در سال 1404 بود که از این میان تعداد 302 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه وارد پژوهش شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون تجدید نظر شده ذهن‌خوانی از طریق چشم‌ها (بارون-کوهن و همکاران، 2001) و پرسشنامه‌های ترس از موفقیت (زاکرمن و آلیسون، 1979) و سبک‌های تصمیم‌گیری عمومی (اسکات و بروس، 1995) بود.یافته‌ها: نتایج نشان داد که ذهن‌خوانی از طریق سبک‌های تصمیم‌گیری منطقی (13/0- =β)،شهودی (08/0- =β) و وابستگی (22/0 =β) به طور غیرمستقیم بر ترس از موفقیت تأثیر معنادار دارد. همچنین نظریه ذهن با ترس از موفقت و همه‌ی سبک‌های تصمیم‌گیری بجز سبک تصمیم‌گیری اجتنابی رابطه معناداری دارد. ترس از موفقیت نیز با تمامی سبک‌های تصمیم‌گیری رابطه معناداری دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تقویت توانایی‌های نظریه ذهن در معلمان می‌تواند به کاهش ترس از موفقیت و بهبود سبک‌های تصمیم‌گیری آنان منجر شود. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های شناخت اجتماعی و تصمیم‌گیری منطقی می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در کاهش موانع روان‌شناختی موفقیت در محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه بر ضرورت توجه به عوامل شناختی-اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای معلمان تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Theory of Mind and Fear of Success with Mediation of Decision-Making Styles in Teachers

نویسندگان [English]

  • Rozita Amani 1
  • Mohammad Reza Roshanaei 2
  • Zeinab Ghorbany 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 Ph.D. Candidate in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of this research is to investigate the relationship between theory of mind and fear of success with mediation of decision-making styles in teachers. Methods: The research method was a descriptive correlational research with structural equation modeling. The statistical population of this study included all teachers of the Gorgan Education Department in 2025, of which 302 people were included as samples using the convenience sampling method. The research tools included the Revised Mind Reading Test through the Eyes (Baron-Cohen et al., 2001) and the Fear of Success Scale (Zuckerman & Allison, 1979) and General Decision-Making Styles Scale (Scott & Bruce, 1995). Findings: The results showed that mind reading has a significant indirect effect on fear of success through logical (β = -0.13), intuitive (β = -0.08), and dependent (β = 0.22) decision-making styles. Also, theory of mind has a significant relationship with fear of success and all decision-making styles except avoidant decision-making style. Fear of success also has a significant relationship with all decision-making styles. Conclusion: The findings of this study demonstrate that enhancing theory of mind abilities in teachers can lead to reduced fear of success and improved decision-making styles. The results indicate that training in social cognition skills and rational decision-making may serve as an effective strategy for mitigating psychological barriers to success in educational settings. This research underscores the importance of incorporating cognitive-social factors into educational planning and teachers' professional development programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision-making styles
  • Fear of success
  • Mind reading
  • Teachers
  • Theory of mind