تحلیل ویژگی‌های حرفه‌ای معلمان از منظر دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با رویکردترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

10.48310/itt.2025.20000.1147

چکیده

هدف از تحقیق تحلیل وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی حرفه ای ﻣﻌﻠﻤﺎن ازنظرداﻧﺶ آﻣﻮزان بود. تحقیق از نوع ترکیبی و با استفاده از طرح اکتشافی متوالی در دو مرحله کیفی-کمی اجرا گردید.جامعه مورد مطالعه کیفی ، دانش آموزان متوسطه دوره دوم استان تهران ، روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری داده ها بر این اساس 67 نفر از دانش آموزان دختر و 60 نفر از دانش آموزان پسر درمصاحبه مشارکت داشتند. با استفاده از مقوله‌های توافق شده از تحلیل داده های کیفی، پرسشنامه محقق ساخته دارای 95 سوال تهیه گردید.روایی محتوایی پرسشنامه را صاحبنظران تایید کردند و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ 79/0 محاسبه گردید. جامعه آماری کمی ، دانش آموزان دوره دوم متوسطه کشور و روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی و نمونه‌آماری دانش آموزان منتخب در 3 منطقه کشور وشامل 10 استان بود.در تحلیل داده های کیفی تحلیل مضمون و در کمّی از آزمون تی تک نمونه ای، آزمون تی دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها نشان دادکه ویژگی های معلمان از نظر دانش آموزان در 3 بعد صلاحیت عمومی، حرفه ای و تخصصی و 13طبقه بدست آمد. عناوین ویژگی های حاصل: شخصیتی، اخلاقی و ارزشی، توصیه می شود، نسبت به طراحی و اجرای دوره های آموزشی برای بهبود ویژگی ها و ارتقاء سطح توانمندی معلمان در زمینه ویژگی های ضعیف ویا نامناسبی که به نظر دانش آموزان در برخی از معلمان وجود دارد، اقدام گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the professional characteristics of teachers from the perspective of high school students using a hybrid approach

نویسنده [English]

  • Morteza Samiee zafarghandi
Associate Professor of Organization for Educational Research and Planning (OERP).Tehran، iran
چکیده [English]

The aim of the research was to analyze the professional characteristics of teachers from the perspective of students. The research was a mixed-method study using a sequential qualitative-quantitative design in two stages. The qualitative study population was secondary school students in Tehran province, the purposive sampling method and the sample size were based on theoretical saturation of the data. Accordingly, 67 female students and 60 male students participated in the interview. Using the agreed categories from the qualitative data analysis, a researcher-made questionnaire with 95 questions was prepared. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated as 0.79 after preliminary implementation by calculating the Cronbach's alpha coefficient. The quantitative statistical population was the second year high school students of the country and the random stage sampling method and statistical sampling of students selected in 3 regions of the country and 10 provinces. In the qualitative data analysis, content analysis was used, and in the quantitative data, one-sample t-test, two-group t-test and one-way analysis of variance test were used. The findings showed that the characteristics of teachers from the students' point of view were obtained in 3 dimensions of general, professional and specialized competence and 13 categories. The titles of the resulting characteristics: personality, moral and value. It is recommended to design and implement training courses to improve the characteristics and enhance the level of competence of teachers in the field of weak or inappropriate characteristics that students believe exist in some teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher characteristics
  • general competence
  • professional competence
  • specialized competence
  • teaching profession
  • students' perspectives