شناسایی آسیب‌ها و راه‌کارهای بهبود برنامه ‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان از منظر نو معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیلن، تهران، ایران

3 گروه آموزش علوم پایه، دانشگاه فرهنگیلن، تهران، ایران

10.48310/itt.2025.17907.1047

چکیده

پیشینه و اهداف: تلاش‌هایی که جهت آماده‌سازی عملی معلمان انجام می‌شود، در گرو تدوین یک برنامه‌ی درسی منسجم است. نقش بارز چنین برنامه‌ای محرز است و ﻻزم اﺳﺖ، ﺳﻄﻮح مختلف آن، از ﺟﻤﻠـﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ‌ی آموزشی ﺗﺠﺮﺑﻪﺷﺪه از سوی دانشجویان ﻣﻮردارزﻳـﺎﺑﻲ ﻗـﺮار ﮔﻴـﺮد. هدف این مطالعه، نقادی برنامه‌ی آموزش دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمانی که در پنج سال اخیر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده‌اند، بود. روش ‌ها: پژوهش، با رویکرد کیفی و جامعه‌ی پژوهش شامل 2150 نفر بود. پانزده نفر از نومعلمان با بهره‌گیری از نمونه‌گیری هدف‌مند و رعایت اصل اشباع‌شدگی و حداکثر تنوع به‌عنوان نمونه‌ی پژوهشی انتخاب شدند. پژوهش‌گر به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از روش مصاحبه‌ی عمیق و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل استقرایی مبتنی بر نظام کدگذاری بهره برد. در این پژوهش به‌منظور پایایی و اعتبایابی، سوالات مصاحبه و یافته‌های پژوهش از ضریب توافق نمره‌گذاران، ارجاع نتایج به مشارکت‌کنندگان و روش مسیر ممیزی استفاده شد. یافته ‌ها: یافته‌ها نشان داد، نه مقوله‌ شامل عدم‌رعایت اصول برنامه‌ریزی درسی، کمبود نیروی آموزش متخصص، کمبود زیرساخت‌های آموزشی، ناکارآمدی و تئوری‌محوری برنامه‌ی آموزش، ضعف در برنامه‌ی درسی، ضعف در حوزه‌ی عمل‌گرایی، بی‌توجهی به ساحت‌های سند تحول بنیادین و ضعف انگیزشی، ایجادکننده آسیب‌های برنامه‌ی آموزش دانشگاه فرهنگیان هستند. هشت مقوله‌ی کلیدی شامل کیفیت‌افزایی سیستم آموزشی، رعایت اصول برنامه‌ریزی درسی، تجربه‌محوری در برنامه‌ی درسی دانشگاه، کارآمدسازی برنامه‌ی درسی دانشگاه، بهبود برنامه‌ی آموزش کارورزی از لحاظ کمی و کیفی، تئوری‌زدایی از برنامه‌ی آموزش دانشگاه، پژوهش‌محوری و تقویت زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه، راه‌کارهای بهبود برنامه‌ی آموزش دانشگاه فرهنگیان هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the harms and ways to improve the educational program of Farhangian University from a new perspective of teachers

نویسندگان [English]

  • mokhtar zakeri 1
  • ali sohbatlo 2
  • asghar najafi 3
1 farhangian
2 Department of Educational Sciences, Farhangilen University, Tehran, Iran
3 Department of Basic Science Education, Farhangilen University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: The efforts made for the practical preparation of teachers depend on the development of a coherent curriculum. The obvious role of such a program is clear and it is necessary that its different levels, including the educational program experienced by the students, should be evaluated.The purpose of this study was to critique the curriculum of Farhangian University from the perspective of new teachers who have graduated from Farhangian University in the last five years. Methods:The research method was qualitative with a descriptive-interpretive approach and the research population consisted of 15 people. Fifteen new teachers were selected as the research sample using purposive sampling and observing the principle of saturation and maximum diversity. In order to collect data, the researcher used in-depth interview method and for data analysis, inductive analysis method based on coding system. In this study, in order to validate and validate the interview questions and research findings, the Delphi method, the scorers' agreement coefficient, referring the results to the participants and the audit route method were used. a. Findings: Findings showed that nine categories of non-observance of curriculum planning principles, lack of specialized training force, lack of educational infrastructure, inefficiency and theory-based curriculum, weakness in the curriculum, weakness in the field of pragmatism, disregard for the areas of fundamental change document and motivational weakness. Farhangian University. Eight key categories include improving the quality of the educational system, observing the principles of curriculum planning, experience-oriented in the university curriculum, streamlining the university curriculum,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education؛ Program ؛Criticism
  • Farhangian University
  • New Teachers