تقویت نگرش مثبت و امید شغلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان برای کارآفرینی: نقش مربی‌گری آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.48310/itt.2025.19465.1116

چکیده

در سال های اخیر در کشور ما انواع رویدادهای آموزشی کارآفرینی با هدف تقویت امید و ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به آینده شغلی و راه اندازی کسب و کار در حوزه تخصصی شان در حال برگزاریست. اما اغلب این آموزش ها در حوزه تخصصی علوم فنی و مهندسی صورت پذیرفته است و خلاء آموزش و هدایت دانشجومعلمان برای ترویج کارآفرینی در حوزه علوم انسانی وجود داشته است. بنابراین هدف این مقاله مطالعه آموزش کارآفرینی و بررسی تأثیر آن بر ارتقا سطح امید دانشجومعلمان و بهبود نگرش ایشان نسبت به آینده شغلی و راه اندازی کسب و کار در حوزه علوم انسانی است. در این مطالعه با بهره گیری از روش نیمه آزمایشی و با تمرکز بر دانشجومعلمان رشته‌های حوزه علوم انسانی در دانشگاه فرهنگیان، نمونه ای به صورت دردسترس از میان افرادی انتخاب شد که در دانشگاه علامه طباطبایی به صورت مهمان در حال تحصیل بودند ولی دارای شغل نبودند. یک گروه به عنوان مداخله (20= n) و گروه دیگری نیز به عنوان کنترل (10= n) به منظور مقایسه اثربخشی مطالعه شدند. هر دو گروه قبل و بعد مداخله، پرسشنامه امید و نگرش مثبت را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد افرادی که در آموزش شرکت کردند در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری نگرش مثبت و امید بیشتری به آینده شغلی و کاربرد ایده هایشان از طریق راه اندازی کسب و کار دارند. از پیشنهادات این تحقیق به سیاستگذاران حوزه علم و فناوری کشور، حمایت از برگزاری دوره های آموزشی در حوزه علوم انسانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strengthening the positive attitude and hope of Farhangian teacher-students toward entrepreneurship: the role of educational mentorship

نویسندگان [English]

  • Zeinab Jahanbakhsh 1
  • Zahra Jahanbakhsh 2
1 Master of Biotechnology, Tehran Medical Branch of Islamic Azad University (Advanced Sciences and Technology), Tehran, Iran
2 Assistant professor, Department of Assessment and Measurement, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In recent years, various entrepreneurial educational events have been held in our country with the aim of strengthening hope and fostering a positive attitude among students regarding their future careers and the establishment of businesses in their specialized fields. However, most of these training programs have been conducted in the fields of technical and engineering sciences, leaving a gap in educational support and guidance for promoting entrepreneurship among teacher-students in the humanities. Therefore, the purpose of this study is to examine entrepreneurial education and assess its impact on enhancing the level of hope and improving the attitudes of teacher-students toward future careers and business initiation in the humanities. This study employs a quasi-experimental design, focusing on teacher-students from humanities disciplines at Farhangian University. A convenience sample was selected from individuals who were guest students at Allameh Tabataba'i University but were unemployed. One group was designated as the intervention group (n=20), while the other served as the control group (n=10) to compare the effectiveness. Both groups completed the Hope and Positive Attitude Questionnaire before and after the intervention. The results of covariance analysis revealed that participants in the training program demonstrated significantly higher positive attitudes and greater hope regarding their career prospects and the practical application of their ideas through business creation compared to the control group. One of the key recommendations of this study to policymakers in the field of science and technology is to support the organization of educational programs specifically designed for the humanities

کلیدواژه‌ها [English]

  • hope
  • positive attitude
  • education
  • entrepreneurship
  • mentorship
  • teacher-students