چکیده
سواد مالی و درک مفاهیم آن برای دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. نظامهای تعلیموتربیت موظفند با برنامهریزی آموزش مالی مدرسهای، در جهت ارتقاء سطح سوادمالی دانشآموزان تلاش کنند. از سوی دیگر، معلمان به عنوان مجریان برنامههای درسی باید اطلاعات کافی از سطح سوادمالی دانشآموزان داشته باشند. بنابراین، بررسی سطح سواد مالی دانشآموزان در جهت آگاهسازی معلمانضروری است. تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر با هدف بررسی و مقایسه سواد مالی دانشآموزان دختر و پسر پایه نهم در جهت توسعه حرفهای معلمان انجام گرفت.جامعه پژوهش، دانشآموزان پایه نهم شهر اصفهان و نمونه شامل 401 دانشآموز دختر و پسر بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری آزمونی با 7 سؤال در قالب 3 مسئله بود که روایی آن توسط صاحبنظران تأیید شد. ضریب پایایی آزمون، 73/0 بدست آمد که نشاندهنده پایایی قابل قبول آن است. بر اساس نتایج، دانشآموزان در آزمون سواد مالی عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشتند و در تمامی سؤالات آزمون، میانگین نمرات دانشآموزان با مقدار مورد انتظار مطالعه پیزا، دارای تفاوت معناداری بود. بر اساس بررسیهای انجام شده، در مسئله «برنامههای هزینه تلفن» بین نتایج دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت اما در دو مسئله «دستگاه سینمای خانگی» و «قرارداد تلفن همراه» این تفاوت معنادار نبود. در مجموع، در نمره کل آزمون، تفاوت معناداری بین عملکرد دانشآموزان دختر و پسر وجود نداشت. نتایج این پژوهش میتوانند منجر به بازنگری در آموزش معلمان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش مدرسهای، کتابهای درسی و روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد مالی دانشآموزان شود.
کلیدواژهها