چکیده
پیشینه و هدف: هدف پژوهش مرور نظام مند نسبت ساحت های تربیتی شش گانه سند تحول بنیادین در پژوهشهای مرتبط با اندیشه امامین انقلاب بود.
روش: رویکرد پژوهش کیفی است که به روش بررسی اسنادی، فراتحلیل و نظرسنجی از متخصصان انجام شده است. جامعهی پژوهش،کلیه پژوهشهای مرتبط با اندیشه تربیتی اسلامی، وکلیه متخصصان مرتبط با موضوع بوده است که نمونه پژوهشی آن بهشیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چک لیست، سیاهه تحلیل محتوا و فرم مصاحبه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مرور نظام مند توصیفی، تحلیل تفسیری و تحلیل مضمون استفاده گردید.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مجموعا ۱۸۰ پژوهش انتشار یافته و مرتبط با اندیشه تربیتی امامین انقلاب خلاء پژوهشی در ساحتهای تربیت زیستی و بدنی، اقتصادی و حرفهای در اندیشه امام خمینی(ره)، و مورد غفلت بودن اندیشه تربیت در ساحت زیبایی شناختی و هنری در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) بوده است. همچنین دربخش فراتحلیل ۴۵ پژوهش انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. که در مجموع ۳۷۶ کد مضمون فراگیر شناسایی شد. در خصوص راهکارهای رفع خلاءها ۳۰ کد مفهومی شناسایی شد و در دو بعد راهکارهای آموزشی و راهکارهای پژوهشی، و در ۳ محور شامل برنامهریزی و سیاستگذاری، توسعه محتوایی و فعالیتهای فرهنگی دستهبندی شدند.
نتیجه گیری: با توجه به سپهر اندیشه امامین انقلاب، جامعنگری ایشان در همهی حوزههای تربیتی، جنبههای مغفول پژوهشی میتواند مسیر پیش روی پژوهشگران را برای انتخاب مساله پژوهش روشن سازد.
کلیدواژهها