چکیده
پیشینه و اهداف هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگیهای مدرسه انقلابی، مبتنی بر بیانات آیتالله خامنهای است.روشها: روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی همه بیانات آیتالله خامنهای راجعبه بایستههای یک مدرسه انقلابی از زمان شروع رهبری ایشان تا سال 1402 است. یافتهها: نتایج کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی، به استخراج 267 مفهوم، 29 مولفه و 9 بعد منجر شد. ویژگیهای مدرسه انقلابی در ابعاد رسالت مدرسه شامل دو مؤلفه اهداف تربیتی و اهداف آموزشی؛ برنامههای آموزشی با پنج مؤلفه قلمرو دینی و اخلاقی، قلمرو علمی، قلمرو سیاسی و ملی، قلمرو اجتماعی و قلمرو اقتصادی؛ مربی با چهار مؤلفه ویژگی فردی، توجه به برنامههای دینی، سیاسی و ملی، توجه به برنامههای جذاب و کیفی کردن فعالیت پرورشی؛ مدیر با دو مؤلفه فرهنگی – تربیتی و آموزشی؛ معلم با سه مؤلفه شایستگیهای اخلاقی، شایستگیهای علمی و شایستگیهای حرفهای؛ دانشآموز با چهار مؤلفه خصوصیات اعتقادی، خصوصیات اجتماعی – سیاسی، خصوصیات اخلاقی و خصوصیات فکری؛ محتوای کتاب با پنج مؤلفه آموزههای دینی و ملی، فرهنگی، دقت و صحّت علمی، اصول انتخاب محتوا و شیوه نگارش؛ فضای مدرسه با چهار مؤلفه جو علمی فرهنگی، جو روانی- امنیتی جو سیاسی و جو فیزیکی و سیاستهای اصلاحی در دو بُعد ایجابی و سلب ی مشخص گردید. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش ویژگیهای مطرح شده در مورد مدرسه انقلابی به تمام عرصههای آموزش و پرورش و برنامههای تربیتی - آموزشی نظر دارد و برای پیشرفت و اصلاح مدرسه، توجه به تمام ویژگیها از جانب رهبران و برنامهریزان ضرورت دارد.
کلیدواژهها