چکیده
پیشینه و اهداف: با توجه به تاثیر اجتماعات یادگیرنده حرفهای در مدارس و نقشی که میتوانند در رشد حرفهای معلمان، بهبود فرایندهای آموزشی کلاسی، ارتقای یادگیری دانشآموزان، و بهرهوری و کارایی مدرسه داشته باشند، ضروری است که عوامل اثرگذار بر تشکیل و تثبیت اجتماعات یادگیرنده حرفهای در مدارس، مورد واکاوی قرار بگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفهای معلمان و شناسایی راهبردها و باورهای مدیران دراینباره انجام شده است. روشها: این پژوهش یک پژوهش کیفی است که حاصل ترکیب یافتههای به دست آمده در دو بخش «مرور کیفی نظاممند» و «مصاحبه نیمهساختاریافته» میباشد. تحلیل و سنتز دادهها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفته است. قابلیت اعتماد از طریق کنترل توسط مشارکتکنندگان، بازبینی همکاران و سهسویهنگری انجام پذیرفت. یافتهها: 7 مولفه در کد انتخابی «راهبردهای مدیران مدارس در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفهای معلمان» و 5 مولفه در کد انتخابی «باورهای اساسی مدیران مدارس در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفهای معلمان» شناسایی گردید. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که جنبههای مختلفی از رهبری مشارکتی، رهبری آموزشی، رهبری تحولی و رهبری حمایتی در اجتماع یادگیری حرفه-ای با یکدیگر تلاقی میکنند. برآیند این تلاقی اجتماع یادگیری حرفهای را شکل میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات