چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین مالکیت روانشناختی با خلق دانش و گشودگی بهتغییر در معلمان تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است که جمعآوری دادهها به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 575 نفر از معلمان تربیتبدنی استان گلستان در سال 1401 بود که تعداد 231 نفرآنها با استفاده از جدول مورگان بعنوان نمونه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای این پژوهش سه پرسشنامه استاندارد مالکیت روانشناختی (شوکلا و سینگ، 2015)، خلق دانش (سانگ و همکاران، 2010) و گشودگی به تغییر (ایلماز، 2010)، استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط 7 نفر دکترای مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی بهترتیب 84/0، 78/0 و 86/0 محاسبه گردید. تحلیل دادههای به دست آمده بهشکل توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بین مالکیت روانشناختی با خلق دانش و گشودگی بهتغییر در معلمان تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه بهنتایج بهدست آمده بهنظر میرسد معلمان تربیتبدنی با توسعه سطح مالکیت روانشناختی و تحت تأثیر عوامل فردی و سازمانی نسبت به شغل خود، با شیوههایی همچون ایجاد استقلال، خودکارآمدی و فرصتهایی برای تصمیمگیری در محیط کاری حمایتکننده از سوی سازمانها، نقش مهمی را در ارتقای خلق دانش و پذیرش تغییرات اساسی در امر آموزش ایجاد کند.
کلیدواژهها