چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصههای معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان نی ریز بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر در قالب پارادایم کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی1402-1401 تشکیل میدادند. روش انتخاب شرکتکنندگان در پژوهش، به صورت هدفمند(افراد مطلع) بود. افراد نمونه در بخش معلمان با توجه به نظر مدیران با سابقه بالای ده سال سابقه مدیریت(10 معلم) و افراد نمونه در بخش مدیران با توجه به نظر کارشناس متوسطه و ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان نیریز(7مدیر) بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای بین فردی نیمه ساختاریافته انجام شد. مصاحبهها ضبط شده و پس از پیادهسازی مورد بررسی واقع شدند. فرایند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اطمینان از دادهها از طریق کنترل توسط اعضا صورت گرفت.
یافتهها: پس از تحلیل کل مصاحبهها، تعداد 985 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 575 کدباز، 24 زیرمقوله و 7 کدمحوری تبدیل شدند.
نتیجه گیری: شاخصههای معلمان فکور شامل شاخصهی تدریس اثربخش، غنی سازی محیط آموزش، توجه و پرورش تفکر دانشآموزان، ویژگی-های شخصی معلم فکور، ارزشیابی سازنده، نحوه رفتار در محیط و مدیریت فرآیندهای کلاسی بود. با عنایت به نتایج پیشنهاد میشود آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در جذب و گزینش و تربیت معلمان شاخصههای مذکور را در برنامههای درسی و آموزشی در نظر داشته باشند.
کلیدواژهها