چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی دورههای یکساله مهارتآموزی داوطلبان آموزگاری ماده 28: چالشهای پیوند نظریه و عمل است. رویکرد پژوهش کیفی و با راهبرد پدیدار شناسی تفسیری به اجرا در آمد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بهره جسته شد. میدان تحقیق در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس استان کرمانشاه است که از طریق برنامههای ماده 28 جذب سازمان آموزشوپرورش شدهاند. از شیوه نمونهگیری هدفمند جهت انتخاب مشارکتکنندگان استفاده به عمل آمد و ملاک ادامه پژوهش مبتنی بر مقوله اشباع نظری بود. یافتهها نشان داد در ارتباط با سؤال اول پژوهش،پژوهشگران درنهایت به 5 مقوله درباره چالشهای برنامه درسی یکساله مهارتآموزی معلمان ماده 28 دست یافتند که عبارتاند از: چالش مرتبط به برنامهها و سیاستهای دانشگاه، چالش مرتبط با برنامههای درسی، چالش مرتبط به مهارت آموزان، چالش مرتبط به عوامل محیطی (محیط فرهنگی و اجتماعی) و چالش مرتبط به استادان و تدریس آنها است. همچنین در ارتباط با سؤال دوم پژوهش پژوهشگران به 3 مقوله اصلیِ عوامل همسو و کمککننده مهارت آموزان در عمل (کلاس درس)، ازجمله اثربخش بودن محتوای دروس آموزش پژوهی، نقشآفرینی استادان در فرآیند مهارتآموزی ماده 28 و اثربخش بودن محتوای برنامه درسی کارآموزی دست یافتند.