چکیده: در نظام آموزشی کارآمد، عناصر مختلف اعم از برنامه و مواد درسی، یادگیرندهها، معلم، وسایل آموزشی، فضا و تجهیزات، بودجه و اعتبارات با یکدیگر تأثیر متقابل دارند تا دستیابی به هدفهای مورد نظر را امکانپذیر سازند. پس لازم است هر یک از عناصر از کیفیت و کارآمدی لازم برخوردار باشند. در این میان «معلم بهعنوان کارشناس یادگیری اثربخش» مهمترین نقش را در فراهمسازی شرایط مناسب برای یادگیری ایفا مینماید و باید صلاحیتهای لازم را برای انجام چنین نقشی در نظام آموزشی دارا باشد. هدف این پژوهش، شناسایی راههای عملی توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته و ارائه پیشنهاد برای ارتقا حرفهای معلمان در دانشگاه فرهنگیان است. روش مطالعه، تحلیلی– توصیفی بوده و بر تحلیل یافتههای تحقیقات مرتبط و اسناد معتبر در باب این موضوع تأکید داشته است. اطلاعات مورد نیاز آن از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت گردآوری شده است. یافتهها علاوه بر بحث درباره توسعه حرفهای معلمان و تربیت معلم حرفهای در گستره آموزش و پرورش نوین، بر ضرورت توجه به آنها در دانشگاه فرهنگیان بهمنظور برنامهریزیهای آتی خاطرنشان میکند.
خروشی, پوران . (1394). راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. نظریه و عمل در تربیت معلمان, 1(1), 53-66.
MLA
خروشی, پوران . "راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان", نظریه و عمل در تربیت معلمان, 1, 1, 1394, 53-66.
HARVARD
خروشی, پوران. (1394). 'راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان', نظریه و عمل در تربیت معلمان, 1(1), pp. 53-66.
CHICAGO
پوران خروشی, "راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان," نظریه و عمل در تربیت معلمان, 1 1 (1394): 53-66,
VANCOUVER
خروشی, پوران. راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. نظریه و عمل در تربیت معلمان, 1394; 1(1): 53-66.