تربیت معلم و پژوهش روایی: به سوی تغییر پارادایم در روش های تحقیق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 استاد دانشگاه اصفهان

چکیده

تربیت معلم و پدیده‌های مرتبط با آن در احاطۀ متغیرهایی است که فرصت فهم عمیق و چندلایه از آن کمتر با روش-های پژوهش اثبات‌گرایانه امکان‌پذیر می‌باشد. به عبارت دیگر جِنس مفاهیم مرتبط با تعلیم و تربیت از جِنسی نیست که بتوان آن‌ها را به صورت دقیق و عمیق از طریق روش‌های کمی بازنمایی و فهم نمود. بدین سان، اخیراً نظریه پردازان برنامۀدرسی برای فهم پدیده‌های آموزشی به یک نوع تغییر جهت‌گیری معرفت‌شناختی اشاره و تآکید داشته اند که درک و افق‌های جدیدی میان پژوهش‌گران و پژوهیده ها گشوده است. با توجه به این ضرورت، هدف پژوهش حاضر این است که به تبیین جایگاه روش پژوهش روایی، به مثابه بستری در خدمت تغییر معرفت‌شناختی در فهم پدیده های گسترۀ تربیت‌معلم بپردازد. در همین راستا، ابتدا مفهوم و تعریف روایت و پژوهش روایی ارائه و اهمیت پژوهش روایی در تربیت معلم مورد بحث قرار گرفته است. متعاقباً زمینه‌های پیدایش پژوهش روایی تشریح و با تحلیل چرایی تغییر پارادایم در پژوهش های گسترۀ تربیت معلم، مواضع پارادایماتیک آن در قالب مباحث معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی بحث گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teacher Education and Narrative Inquiry:Towards a shift paradigm in research methods

نویسندگان [English]

  • Hossein Ghorbani 1
  • Mohamad Javad Liyaghat dar 2
1 University of Isfahan
چکیده [English]

Teacher Education variables that are less possible to understandable with positivism research methods. In other words, concepts related to education are not of a kind that can be understood accurately and deeply through quantitative methods. Therefore, recently curriculum theorists have been focusing on an epistemological orientation in understanding educational phenomena, which has opened up a new understanding among researchers and researched. therefore, the purpose of this study is to explain the position of the narrative inquiry, which serves epistemological shift in the understanding of phenomena related to teacher education field. In this regard, first, concept and definition of narrative and narrative research are presented and discussed importance of narrative inquiry in teacher education. In the following, the contexts of the emergence of the narrative research are described and by analyzing the paradigm shift in teacher education research, its paradigmatic positions will be discussed in terms of epistemological, ontological and methodological issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher education
  • Narrative Inquiry
  • paradigm
  • Research Method
  • Methodological Turn