خودکارآمدی: چیستی و کاربرد در آماده‌سازی و توسعه‌ی حرفه‌ای معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس تشخیص و درمان مرکز اختلالات یادگیری-استان خراسان رضوی

2 استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان

3 مدرس دانشگاه پیام نور بجستان

چکیده

«خودکارآمدی»، باوری درونی است که معلمان را در مواجهه با مشکلات روانی و امراض جسمانی ناشی از تنیدگی­های تدریس، مصون می­نماید. شناخت ناکافی محققان ایرانی از مباحث نظری سازه خودکارآمدی معلم و وجود ابهام در برخی از این مبانی و نیز غفلت از جنبه کاربردی این سازه در توسعه حرفه­ای معلمان کشورمان، محقق را بر آن داشته است تا اولاً با بر طرف نمودن برخی از چالش­های نظری مربوط به خودکارآمدی معلم، درک درست و عمیقی از چیستی این سازه را فراهم نماید؛ ثانیاً کاربردهای عینی خودکارآمدی معلم در آموزش و پرورش را تشریح نماید. نوشتار حاضر با مرور تحقیقات مختلف و استفاده از روش تحلیلی-توصیفی نشان داده است که طراحی و اجرای برنامه­های آماده­سازی مبتنی بر خودکارآمدی در دانشگاه فرهنگیان می­تواند تضمین کننده­ی شایستگی­های حرفه­ای آتی دانشجومعلمان باشد. همچنین اجرای برنامه­های توسعه حرفه­ای مبتنی بر خودکارآمدی برای معلمان شاغل، از طریق دوره­های ضمن خدمت، سبب توانمندی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Self-efficacy: essence and the application in teacher preparation and development

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Mottaghinia 1
1 Department of Education Khorasan Razavi
چکیده [English]

Self-efficacy is an internal belief that protects teachers in confronting psychological problems and physical diseases caused by teaching stresses. Inadequate understanding of Iranian researchers from theoretical issues of teacher self-efficacy, existence ambiguities in some of theoretical bases of the construct and neglecting the practical aspect of this construct in the professional development of our country teachers caused the researcher firstly to provide a correct and profound understanding of the nature of teacher self-efficacy by clarifying some of the theoretical challenges related to this construct and secondly, explain the practical uses of teacher self-efficacy in education. The present paper, by reviewing various studies and using the analytical-descriptive method, has shown that designing and implementing efficacy-based preparation programs at Farhangian Teacher Education University (FTEU) can guarantee the future professional competencies of teacher students. Also, the implementation of efficacy-based professional development programs for in-service teachers, through mid-career training, caused teachers empowerment and prevent their burnout

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-efficacy
  • Empowerment
  • Teacher