معلم فکور و اقدام پژوهی: پیوند عمل آموزشی با نظریه ی زنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش و پرورش (دبیر) و مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان

چکیده

اقدام پژوهی روشی منحصر بفرد در پژوهش‌های حوزه‌ی علوم تربیتی است که طی آن کاروران با اندیشه‌ی بهبود به پژوهش در محیط آموزشی خود می‌پردازند. در مقاله‌ی حاضر کوشش شد تا با شناخت ویژگی‌های روش‌شناختی اقدام‌پژوهی، رابطه‌ی عمل تربیتی معلم با کاربرد روش اقدام‌پژوهی بر اساس همبستگی نظری این روش تحقیق با رویکرد نظریه‌ی زنده طرح و بررسی گردد. در این راستا با روش تحلیلی-توصیفی رابطه‌ی بین عمل تربیتی معلم با ترکیب نظریه‌های برآمده از تفکر پژوهشی او طی فرآیند اقدام‌پژوهی و کنش مبتنی بر این نظریه‌ها تبیین شد. ‌به‌طور خاص، با بررسی تاریخچه‌ی اقدام‌پژوهی به استناد منابع معتبر سه هدف کلیدی مبنی بر بازنگری مبناهای نظری و مشخصه‌های روش‌شناسانه ‌اقدام‌پژوهی؛ مفهوم‌پردازی نظری نقش معلم به‌عنوان کارگزار فکور در قالب رویکرد «نظریه‌ی زنده»؛ و تأکید بر رابطه‌ی اقدام‌پژوهی با عملکرد تربیتی مبتنی بر نظریه‌ی معلم مورد تحلیل و توصیف واقع شد. نتایج این بررسی مبین این موضوع واقع گردید که در قلمرو روش‌شناختی، اقدام‌پژوهی می‌تواند به‌عنوان یک استثناء در میان روش‌های پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی و به‌ویژه علوم‌‌تربیتی، خاستگاه نظریه‌پردازی تربیتی معلم فکور و متعاقب آن، پیوند عمل تربیتی او با نتایج برآمده از این نظریه‌پردازی واقع ‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflective Teacher and Action Research: Linking Educational Practice with Living Theory

نویسنده [English]

  • Mahdi Mohammad Aqaey
چکیده [English]

Action research is a unique method in the field of educational research in which practitioners with the idea of improvement, research in their learning environment. This paper tries to plan and review the relation between teacher educational practice and action research method applying based on theoretical correlation of this method with the approach of “living theory”. In this regard, the relation between teacher educational practice and the theories derived from his research thoughts in action research is explained using analytic-descriptive method. Revision of theoretical foundations and methodological features of action research, conceptualization of teacher as reflective practitioner in living theory approach, and emphasis on the relation between action research and educational practice based on teacher theory are described. The findings reveal that action research can be a unique method in humanities especially education and is the origin of educational theorizing of reflective teacher and consequently, linking educational practice with theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action research
  • Teacher Researcher
  • Reflective teacher
  • Living Theory
  • theory-based practice