راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای توسعه‌یافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس پردیس فاطمه زهرا(س) دانشگاه فرهنگیان اصفهان

چکیده

چکیده:  در نظام آموزشی کارآمد، عناصر مختلف اعم از برنامه و مواد درسی، یادگیرنده‌ها، معلم، وسایل آموزشی، فضا و تجهیزات، بودجه و اعتبارات با یکدیگر تأثیر متقابل دارند تا دستیابی به هدف‌های مورد نظر را امکان‌پذیر سازند.
پس لازم است هر یک از عناصر از کیفیت و کارآمدی لازم برخوردار باشند. در این میان «معلم به‌عنوان کارشناس یادگیری اثربخش» مهم‌ترین نقش را در فراهم‌سازی شرایط مناسب برای یادگیری ایفا می‌نماید و باید صلاحیت‌های لازم را برای انجام چنین نقشی در نظام آموزشی دارا باشد.
 هدف این پژوهش، شناسایی راه‌های عملی توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای توسعه‌یافته و ارائه پیشنهاد برای ارتقا حرفه‌ای معلمان در دانشگاه فرهنگیان است. روش مطالعه، تحلیلی– توصیفی بوده و بر تحلیل یافته‌های تحقیقات مرتبط و اسناد معتبر در باب این موضوع تأکید داشته است. اطلاعات مورد نیاز آن از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت گردآوری شده است.
 یافته‌ها علاوه بر بحث درباره توسعه حرفه‌ای معلمان و تربیت معلم حرفه‌ای در گستره آموزش و پرورش نوین، بر ضرورت توجه به آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان به‌منظور برنامه‌ریزی‌های آتی خاطرنشان می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for professional development of teachers in developed countries, emphasizing the importance of it in Farhangiyan University