رابطة ساختاری توانمندسازی با تعهد به تغییر سازمانی معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه خوارزمی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ساختاری بین توانمندسازی معلمان و میزان تعهد آن‌‌ ها به تغییرات سازمانی انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها و دستیابی به اطلاعات و داده‌‌‌­ها برای بررسی هدف اشاره‌‌­شده از روش توصیفی- پیمایشی و به‌‌­منظور تحلیل داده‌‌ های حاصل از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان زن و مرد مدارس پایۀ ششم ابتدایی و اول متوسطه (پایۀ هفتم) استان سمنان شامل (309) نفر بودند که از این تعداد با استفاده از روش نمونه‌‌­گیری تصادفی طبقه‌‌­ای نسبی، 185 نفر برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند و «پرسشنامۀ تعهد به تغییر» هرزکوتیچ و مایر (2002) و پرسشنامۀ توانمندسازی معلمان رینهارت و شورت (1994) را تکمیل کردند. پایایی پرسشنامه‌‌­ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل (89/0) برآورد و روایی نیز به روش روایی محتوایی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌‌­هایِ حاصل از اجرای روش آماری تحلیل عاملی به کمک نرم‌افزار لیزرل نشان داد: 1) توانمندسازی معلمان و تعهد به تغییر سازمانی آن ها در ابعاد و مؤلفه‌‌­های مختلف از همبستگی سطح بالایی برخوردار است؛ 3) مؤلفه‌‌ های توانمندسازی معلمان از قدرت تبیین‌‌ کنندگی بالایی برای تعهد به تغییر سازمانی معلمان مطالعه‌‌ شده برخوردارند. توانمندسازی در ابعاد گوناگون و از مسیر اقدامات و راهبردهای سنجیده و برنامه‌‌ ریزی‌‌ شده، مسئولیت‌‌پذیری، پاسخگویی و انگیزۀ درونی عملکرد کارآمد و اثربخش را برای معلمان به همراه خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Structural Relationship between teacher empowerment and their commitment to organizational change

نویسندگان [English]

  • asad hejazi 1
  • sharbano khoshkab 2
  • hamzeh frajolahi 3
1 Assistant Professor , Faculty of Educational Management University, farhangian
2 PhD student in Higher Education Management, University of Tehran
3 p.hd student
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the structural relationship between teacher empowerment and their commitment to organizational change. The descriptive survey method was used for data collection and the structural equation analysis method was used for data analysis. The statistical population of the study consisted of all male and female teachers of sixth elementary and first high schools in Semnan province (309). Of these, 185 were selected for the research sample using the relative stratified random sampling method and completed the "Commitment to Change Questionnaire" by Herzkotich and Meyer (2002) and the Reinart & Schort (1994) Empowerment Questionnaire. The reliability of the questionnaires was estimated by Cronbach's alpha coefficient (0.89) and its validity was assessed by content validity. Analysis of the data obtained by applying the LISREL Factor Analysis showed that: 1) the empowerment of teachers and their commitment to organizational change in different dimensions and components has a high level of internal consistency; Teachers' empowerment has high explanatory power for the commitment to organizational change of the teachers studied. Empowering teachers in a variety of dimensions and through planned and measured actions and strategies will bring responsibility, accountability and internal motivation for effective and effective performance to teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Commitment to Organizational Change
دوره 5، شماره 7 - شماره پیاپی 7
سال پنجم، شماره 7، بهار و تابستان 1398، 1-146
شهریور 1398
صفحه 95-119
  • تاریخ دریافت: 06 بهمن 1398
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1398
  • تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1398