دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160618A Phenomenographic Study of Teachers’ Perceptions and Experiences of Continuing their Educationپدیدارنگاری درک و تجربه معلمان از ادامه تحصیل332226FAناصرشیربگیدانشگاه کردستانمصطفیقادریدانشگاه کردستانهادیفریادرسدانشگاه کردستانJournal Article20160405<strong>Abstract: </strong>There are many challenges facing teachers’ professional development. The purpose of the present paper is to study the experiences of teachers and Faculty members of continuing their education in the city of Hamedan. An interpretive phenomenographic approach was applied in this research. In this study, 39 teachers participated in semi-structured interviews. The results of the qualitative analysis showed that factors such as physical and mental boredom, lowering the quality of teaching and education, lack of attendance, not doing the theses and scientific research, expulsion, negligence, and lack of coordination with the Department of Education affects the participants. Establishing Teachers training University and virtual and online universities that don’t need any physical presence in a particular time or place may pave the way for the promotion of professional teachers.<strong>چکیده:</strong>چالشهای متعددی بر سر راه توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تجارب ادامه تحصیل، از دیدگاه معلمان و اساتید همدان بود. این پژوهش با رویکردی تفسیری و به روش پدیدار نگاری انجام گرفت. در این تحقیق 39 نفر در مصاحبه نیمه ساختمند بهعنوان نمونه مشارکت کردند. نتایج بهدستآمده از تحلیلها نشان داد که مؤلفههایی مانند خستگی جسمی و روحی، پایین آمدن کیفیت و توان تدریس و تحصیل عدم حضور در کلاس، انجام ندادن پایاننامه و تحقیقات علمی، اخراج از دانشگاه، کمکاری، عدم هماهنگی با اداره آموزش و پرورش، پایین آمدن کیفیت تدریس از سوی مصاحبه شوندگان قابل احصا است. با اتخاذ تصمیماتی همچون ایجاد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای مجازی و آنلاین که نیازمند حضور فیزیکی در مکان خاصی نیست، ممکن است بسیاری از این موانع سر راه توسعه حرفهای معلمان هموار شود.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160601Scientist Teacher: Criticism to teacher knowledgeمعلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم3350234FAمحبوبه الساداتکدخداییدانشگاه الزهراJournal Article20150921Progress of any society is dependent on the performance of its educational system and teacher is the heart of the educational system of each country. Teacher is between the educational system policies and students, So use of teachers with the understanding and knowledge is very important for any society. The teacher needs comprehensive knowledge. The necessary knowledge for teacher is in the areas of pedagogy knowledge, content knowledge and pedagogical content knowledge for optimal performance in education. It seems that the two types of other knowledge is Necessary for teacher: context Knowledge and metacognition knowledge. Context Knowledge is the teacher awareness of history, sociology, politics, economic and culture about his society. This type of knowledge helps to teachers that have adequate control over their educational context. The metacognition knowledge is teacher awareness about his knowledge, monitoring and flexibility about it.پیشرفت هر جامعه ای بیش از هر چیز در گرو عملکرد مطلوب نظام آموزشی آن کشور است و آنچه در قلب نظام آموزشی هر کشور جای دارد، معلم است. معلم را میتوان واسطه بین سیاستهای نظام آموزشی و دانش آموزان دانست. بنابراین آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد استفاده از معلمان آگاه با شناخت و دانش کافی و مناسب است. دانش معلم باید جامعیت و مانعیت لازم را داشته باشد. معلم نیازمند است در حوزههای دانش پداگوژی، دانش محتوایی و دانش محتوای پداگوژی شناخت کافی داشته باشد تا بتواند رسالت خویش را در آموزش و پرورش به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به نظر میرسد جای دو نوع دانش دیگر در میان دانشهای معلم خالی باشد و آن دانش بافت جامعه و دانش فراشناختی است. منظور از دانش بافت، آگاهی معلم از شرایط تاریخی، جامعهشناختی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه محل خدمتش است. منظور از دانش فراشناختی این است که معلم بر انواع دانش خود و چگونگی استفاده از آنها نظارت کند و در این زمینه انعطاف لازم را داشته باشد.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160619Dialogue Education as a vehicle to learn about school placement programآموزش گفت و شنودی بستری برای یادگیری برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان5172230FAفاطمه الزهرااحمدیدانشگاه تربیت مدرسآمنهاحمدیدانشگاه فرهنگیانJournal Article20151102<strong>Abstract: </strong>Although teacher candidates are adults, the instructional models used in teacher colleges are not aligned with andragogical approach. To resolve this problem a new model of adult education which is called Dialogue Education is introduced to teacher colleges in this study. Scholars believe that dialogue is a practical means to invite reflection in teacher colleges especially during school placement. Therefore in this paper Dialogue Education is introduced and by using Inductive Category Development procedure its components, which make school placement experiences effective, are determined. The findings suggest that following components can promote reflection in professional courses: Teamwork in small groups; Praxis; Clear roles; Engagement; Sequence and Reinforcement; time; location; Safety; Respect; Immediacy; Ideas, feelings, actions; Accountability, Learning Tasks. <br /> <strong>چکیده</strong> <br />این پژوهش با توجه به این مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه یونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالی قرار دارند اما الگوهایی که برای آموزش آنان استفاده میشود از جنس آندراگوژی نیست. برای حل این مسئله یکی از الگوهای آموزش بزرگسالان به نام آموزش گفت و شنودی معرفی میشود. این الگو از آن رو انتخاب میشود که به باور صاحبنظران تربیت معلم، گفت و شنود راهی برای بارو کردن فرایند تأمل در دوره تربیت معلم و بهویژه دوره کارورزی است. به این ترتیب در این پژوهش، آموزش گفت و شنودی معرفی میگردد و با تکیه بر روش طبقهبندی به شیوهی استقرایی عناصر موجود در آن که به اثربخش کردن دوره کارورزی میانجامد شناسایی میشوند. یافتههای این پژوهش گویای آن است که عنصرهای زیر میتوانند فرایند تأمل حرفهای را غنا بخشند و تسهیل کنند: کارگروهی؛ پراکسیس؛ نقش؛ درآمیخته شدن؛ توالی و تقویت؛ مکان؛ زمان؛ امنیت؛ احترام؛ فوریت؛ به کارگیری ایدهها، دل خاستهها، رفتارها؛ پاسخگویی و فعالیتهای یادگیری. <br /> دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160617The challenges Facing Primary School Teachers of Kuhbanan in the implementation of descriptive evaluation planچالشهای معلمان دوره ابتدایی شهر کوهبنان در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی7388231FAمحسنایزدی بیدانیدانشگاه فرهنگیان کرمانمحمدحسنعباسپور اپورواریدانشگاه فرهنگیان کرمانعارفهاسمعیلیدانشگاه فرهنگیان کرمانJournal Article20151004<strong>Abstract: </strong>Modifying evaluation system from traditional to descriptive is one of the most important solicitude of Iranian schools currently. In spite of its problems and challenges for teachers, this modification has some advantages. This research is done in a qualitative way and phenomenology method is selected for recognizing those challenges. Participants were selected from among kuhbanan teachers; for this sake, seven teachers were interviewed. The main research instrument was in-depth semi-structured interview. The data were analyzed according to Colaizzi's analyzing method. The findings of this research include five main themes, namely teaching method, Evaluation challenges, parent's expectations, student's challenges and the effect of portfolios. This paper, describes descriptive evaluation challenges for teachers. For solving these challenges we propose professional education of teachers, holding justification meetings for parents and changing teaching methods according to evaluation method. <br /> چکیده <br />یکی از مهمترین دغدغههایی که امروزه مدارس کشور با آن روبهرو هستند تغییر نظام ارزشیابی از سنتی به توصیفی است، با چالشها و مشکلاتی که سر راه معلمان، دانشآموزان و والدین قرار داده است دارای مزیتهایی نیز هست. ما در این پژوهش سعی بر آن داریم تا این چالشها را شناسایی کنیم و بر مرتفع سازی آنان اقدام به عملآوریم. این مطالعه به شیوهی کیفی انجام گرفت و در آن از روش پدیدارشناسی برای درک چالشها استفاده شده شرکتکنندگان از میان معلمان شهرستان کوهبنان انتخاب شدند و نمونهگیری مبتنی بر هدف با هفت شرکتکننده انجام گرفت. روش اصلی جمعآوری اطلاعات، مصاحبه بدون ساختار و عمیق با روش تجزیه و تحلیل کلایزی[1] صورت پذیرفته است. در طی مطالعهی چالشهای معلمان دورهی ابتدایی در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی پنج مضمون «روش تدریس، چالشهای ارزشیابی، انتظارات والدین، چالشهای دانشآموزان و تأثیر پوشه کار» استخراج گردید. پژوهش حاضر با توصیف چالشهای معلمان در ارزشیابی توصیفی به بررسی این چالشها پرداخت و آموزش تخصصی به معلمان، جلسات توجیهی برای والدین و تغییر روش تدریس متناسب با ارزشیابی را در برطرف سازی این چالشها ارائه شده است. <br /> دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160617A study of Primary Education Teachers’ Experiences Regarding its Effectiveness in Creating a Positive Attitude Towards Environmental and Natural Resources Conservation (A Qualitative research)ارزیابی تجربیات معلمان آموزش ابتدایی جهت ایجاد نگرش و فرهنگسازی مؤثر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (تحقیق کیفی)89102232FAمحمدزینلی پوردانشگاه فرهنگیان کرمانرضافخاریدانشگاه فرهنگیان کرمانJournal Article20160408<strong>Abstract</strong>: Concerning the role of the environment and natural resources in achieving development goals in numerous features, planning the education to create a culture of environmental and natural resources conservation is neccessary. In this qualitative study the effect of elementary education on the concepts of environmental conservation and natural resources on students were considered by the teachers' viewpoints. For these purposes, semi-structured interviews with 32 primary school teachers of Rafsanjan city in 2016 were used. The data were analyzed using open coding, axial coding and selective coding and themes and sub-themes were selected from notes. Based on the results of this research, the main themes include: students, teachers, books and content, school staff, families, teaching, extracurricular activities, teacher training and education and sub-themes include books, quality content, the focus of content on attitude, the focus of content on changes in social and personal behaviors, content emphasis on increasing knowledge, interest and attractiveness creation, depth and focuses on the subjects, consistency with the real needs of learners, level of knowledge, teachers, book printing quality, extra-curricular activities, service , effective teaching facilities, as well as the local requirements related to the environment and natural resources. <br /> با توجه به نقش محیط زیست و منابع طبیعی در نیل به اهداف توسعه، هدایت صحیح آموزش برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از این سرمایهها ضروری است. در این پژوهش به صورت کیفی میزان تأثیر آموزش دوره ابتدایی بر انتقال مفاهیم حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با استفاده از دیدگاه آموزگاران دنبال شد. جامعه آماری آموزگاران ابتدایی سال 95-1394 رفسنجان، حجم نمونه 32 نفر و ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و مضامین اصلی و فرعی از بین یادداشتها انتخاب شدند. بر اساس نتایج پژوهش مضامین اصلی شامل دانشآموز، معلم، کتاب و محتوی، مدرسه و کارکنان، خانواده، روش آموزش، فوقبرنامه، تربیت معلم و آموزش و پرورش و مضامین فرعی شامل کیفیت محتوی کتب، تمرکز محتوی بر تغییر نگرش، تأکید محتوی بر تغییر در رفتار اجتماعی و فردی، تأکید محتوی بر افزایش دانش، ایجاد اشتیاق و جاذبه برای فراگیر، عمق بخشی و تمرکز بر روی مباحث، تطابق با نیازهای واقعی فراگیران، بنیه علمی آموزگاران، کیفیت چاپ کتاب، فعالیتهای فوق برنامه، ضمن خدمت، امکانات و تجهیزات مؤثر در آموزش و نیز توجه به نیازمندیهای محلی مرتبط با مسائل محیط زیست و منابع طبیعی بودند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160609Investigating Consequences of the qualitative- descriptive evaluation based on view points of elementary school teachers of Kerman with emphasis on moral effectsپیامدهای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی از منظر معلمان ابتدایی کرمان با تأکید بر آثار اخلاقی آن103120233FAطاهرهزحمتکشآموزش و پرورش کرمانمرادیاری دهنویدانشگاه فرهنگیان کرمانفاطمهابراهیمی شاه آبادیآموزش و پرورش کرمانJournal Article20151030 <br /><strong>Abstract: </strong>The purpose of this study is to investigate the consequences of the qualitative - descriptive evaluationmethod in elementary school. To do this, 15 teachers who were the executors of this method, were selected as the research participants and a biographical method was used in this research. The results of this research show that the qualitative- descriptive evaluation method has positive consequences in relation to the method of teaching, teacher, student and educational content and in comparison with the traditional method and has positive moral effects. There are also some factors that relate to the existence of these positive effects which are discussed in the article. In addition, the mentioned method has negative consequences that the following factors influence the appearance of them. These factors consist of the volume of textbooks, the teachers’ and parents’ lack of information about this method, and the shortage of class time. <br /> <br /> <br /> این پژوهش بهمنظور بازنمایی پیامدهای طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، 15 نفر از معلمان مجری این طرح را بهعنوان افراد نمونه پژوهش انتخاب نموده و در اجرای پژوهش از روش زیستنگاری بهره گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که این طرح در ارتباط با روش تدریس، معلم، دانشآموز و محتوای آموزشی، نسبت به روش سنتی از پیامدهای مثبتی برخوردار بوده و آثار مثبتی در حوزه اخلاق به دنبال دارد و سازوکارهایی نیز در پیدایش این آثار مثبت دخیل میباشد که در متن مقاله به آنها پرداخته شده است، علاوه بر این، طرح مذکور با پیامدهای منفی نیز روبرو هست که عواملی از قبیل حجم کتب درسی، عدم آگاهی کافی معلمان و اولیاء نسبت به این طرح و کمبود وقت کلاس، در شکلگیری این پیامدهای منفی خالی از تأثیر نیست. <br /> دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160619Towards a School-based Approach in the teacher Professional development: Determining the Basic Elements of an effective Approachبه سوی رویکردی مدرسه بنیان در حوزه رشد و بالندگی حرفه ای معلمان: تعیین عناصر اساسی یک رویکرد اثربخش121142228FAفهیمهگندمیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150831<strong>Abstract</strong>: changing and innovating the curriculum is achieved by competent and capable teachers. Professional education programs are regarded as important strategies to enhance the quality of teaching and also improve the student learning. The frequent evidences imply that centralized and short-term approaches in professional development have not been successful in developing significant changes in the teacher practice inside classrooms. Therefore, decentralization of teacher training courses and providing school-based learning opportunities in order to create sustainable professional development is of great importance. So, in the present study which is a normative inquiry, the researcher has recognized the essential elements that are considered as backbones of effective professional development models, by literature review and studying the profound studies on determination of characteristics of the effective models of teacher professional development. The purpose of the study is to present a conceptual framework for thinking on the teachers’ professional development curriculum, emphasizing the process and context-based nature of it. It is also worth saying that the researcher has proceeded in achieving the purposes and strategies of continuous professional development of teachers mentioned in fundamental reform document of education in I.R of Iran.تلاش در جهت تغییر و نوآوری در حوزه برنامه درسی، به دست معلمان با صلاحیت و توانمند به ثمر می نشیند. برنامه های تربیت حرفه ای به منزله ای راهبردی مهم در جهت بهبود کیفیت تدریس و پیشرفت دانش آموزان قلمداد می شوند. شواهد فراوان حکایت از این حقیقت دارد که رویکرد های متمرکز و کوتاه مدت در زمینه رشد حرفه ای، در فراهم آوردن موجبات ایجاد تغییر معنادار در عملکرد معلم در کلاس درس، قرین موفقیت نبوده اند. لذا تمرکز زدایی از برنامه های آموزش معلمان و تدارک فرصت های یادگیری مبتنی بر بافت و مدرسه بنیان، به منظور رشد حرفه ای پایدار، یک ضرورت اساسی است. لذا در پژوهش حاضر، که نوعی پژوهش هنجاری است، نگارنده بر اساس مرور پیشینه و مطالعه پژوهش های عمیقی که با هدف تعیین ویژگی های مدل های اثربخش رشد حرفه ای معلمان انجام شده است، به شناسایی عناصر اساسی می پردازد که ستوان فقرات برنامه های اثربخش تربیت حرفه ای ضمن خدمت محسوب می شود. هدف، ارائه یک چهارچوب مفهومی برای تفکر در مورد برنامه درسی رشد حرفه ای معلمان، با تاکید بر ماهیت فرایندی و مبتنی بر بافت آن است. لازم به ذکر است که نگارنده در پژوهش حاضر، در راستای عملیاتی نمودن اهداف و راهبرد های ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص رشد و بالندگی مستمر معلمان، گام برداشته است.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71562220160420Action Research/Teachers as Researchersکنشپژوهی/ معلمان بهمنزله محققان143156229FAپریسامایلیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیانفرشتهآل حسینیمدیر گروه پژوهشی کارورزی و آمادهسازی معلمان، پژوهشکده مطالعات تربیت معلم دانشگاه فرهنگیانJournal Article20151220<strong>Abstract: </strong>In this article, the writer refers to action research as teachers’ professional activity that can develop insights, actions and educational change. He indicates its contribution to solving practitioners’ educational problems, inspiring introspection and improving the education. First of all, action research requires that practitioners identify the field of action, and plan and perform some activities to improve their action. Frequently, they need to monitor this process and reflect on it, and then redesign and revise the actions if neccessary. They also need to repeat this cycle until compelling evidence of concrete change and improvement appears. The article provides some definitions and modes of action research from the educationists’ point of view. It also briefly reviews the histories of action research development, introduces how to conduct an action research, and indicates different modes of action research as well as the impact of action research upon schools. The most important claim is that action research is a powerful and successful vehicle for educational change.در این مقاله نویسنده در پی نشان دادن کنشپژوهی به عنوان فعالیت حرفهای معلمان محقق برای توسعة بینشها، کنشها و تغییر تربیتی است؛ این که برای عاملان تربیت چه جایگاهی در حل مسائل تربیتی باید داشته باشد، و چگونه موجب خودکاوی شخص و بهسازی تربیت میشود. کنشپژوهی مستلزم آن است که عاملان نخست حوزة کنش را شناسایی کنند، فعالیتی برای بهبود طراحی و بعد عمل کنند، این فرایند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرحها و کنشها تجدیدنظر کنند و این چرخه را توالی ببخشند تا شواهدی دال بر تغییر و بهبود ظاهر شود. در این مقاله تعاریف و انواع کنشپژوهی از دید صاحبنظران، سیر تحول کنشپژوهی، چگونگی اجرا، سبکهای کنشپژوهی، و تأثیر کنشپژوهی بر مدارس بررسی شده است. مهمترین دعوی مقاله این است که کنشپژوهی ابزاری قدرتمند و موفق برای تغییر تربیتی در مدارس است.