2024-03-29T16:16:07Z
https://itt.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=226
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
تحلیل رابطه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه با اثربخشی انان در فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان
محسن
دیبایی صابر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفهای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری، کلیۀ معلمان دورۀ متوسطۀ شهر قم (6348 معلم) بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، نمونهای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل اسپنسر و بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ محققساختۀ توسعۀ شایستگی حرفهای و پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی معلمان بوده است. براساس مدل اسپنسر و بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی، شامل دانش و معلومات حرفهای، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی، شامل اعتبار حرفهای و عمومی و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائۀ منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازهگیری اثربخشی معلمان میسنجد. دادهها با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین توسعۀ شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.
معلمان
دوره متوسطه
توسعه شایستگی معلمان
اثربخشی
2018
09
23
1
23
https://itt.cfu.ac.ir/article_970_6c4dd942a2db7de59687504bc8fdb94f.pdf
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
مقایسه نظامهای تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران
نگار
الهامیان
پژوهش حاضر مقایسه تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران بوده است.از نظر اهداف، کاربردی؛ و از نوع مطالعات تطبیقی و در زمره روشهای مقایسهای میباشد. نتایج نشان داده است که کشورهای مورد بررسی توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان را به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی دورههای مختلف تحصیلی را مد نظر قرار داده اند تا دورههای مذکور نیازهای آموزشی جامعه متبوع را تامین نماید. وجه تمایز میان کشورها در اهداف دورهها نیز این است که در تربیت معلم فنلاند به تربیت معلم از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه تاکید میشود؛ در تربیت معلم کانادا یکی از مهم ترین اهداف دوره توجه به روزآمد کردن دانش و کارآیی معلمان است و در مالزی توجه به خلاقیت و نوآوری و انعطاف پذیری معلمان در راستای توسعه ملی هدف مهم تربیت معلم تلقی میشود، در تربیت معلم ایران توجه به کسب دانشهای نظری مد نظر است. در تدوین اهداف در ایران و مالزی دولت و مجلس اما در فنلاند علاوه بر مجلس و دولت، از یافتههای پژوهشهای اجرایی و نیازسنجی مدارس و دانشآموزان محقق طراحی و اجرا بهره میگیرند. در کانادا علاوه بر مجلس، دولت، شورای مدارس و شورای معلمان نیز به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف هستند. در ایران و مالزی بر خلاف دو کشور فنلاند و کانادا صرفاً دولت و مجلس به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف در نظر گرفته میشوند.
تربیت معلم
فنلاند
مالزی
کانادا
ایران
2018
09
23
24
43
https://itt.cfu.ac.ir/article_974_e95159da5a79c444e338d336e7ef84ab.pdf
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
شناسایی چرایی رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد: رویکرد پدیدارشناختی
شجاع
عربان
سعید
رومانی
اسفندیار
سپهوند
شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد.
رفتار سکوت کلاسی
ویژگیهای شخصیتی و جسمی
رویکرد پدیدارشناسی
2018
09
23
44
61
https://itt.cfu.ac.ir/article_971_dbb1d457172b171214f3fbde541b373e.pdf
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
تعیین ابعاد و مؤلفه های هویت حرفه ای معلم تراز جمهوری اسلامی ایران
اسد
حجازی
نظام تعلیم و تربیت کشورمان نخستین اقدامات تحول بنیادین آموزشوپرورش را در زیر نظام منابع انسانی؛ دوره ابتدایی و تربیتمعلم برداشته است، لیکن تربیتمعلم در جمهوری اسلامی ایران بیش و کم فاقد الگویی جامع برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز ج.ا.ا است. این پژوهش باهدف شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- توصیفی است. پژوهش، ازنظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. جامعه آماری مقالات، کتاب و اسناد بالادستی در دسترس مرتبط با هویت حرفهای معلمان است که با بهکارگیری رویکرد کیفی فرا ترکیب و استفاده از ابزار تحلیل محتوا به مطالعه، بررسی و تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته است و با انجام دادن گامهای هفتگانه ساندلوسکی و باروسو (2006) و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی پیشنهادی ارائه شد. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی الگو هویت حرفهای معلمان ابتدایی، با 6 مضمون فراگیر 1) شخصی 2) حرفهای 3) فرهنگی اجتماعی 4) هنری 5) زمینهای و 6) سیاسی اقتصادی؛ و 14 مضمون سازمان دهنده و 100 مضمون کلیدی شناسایی شد. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری درزمینه ارتقای هویت حرفهای معلمان موردتوجه برنامهریزان و مدیران آموزشوپرورش قرار گیرد. این پژوهش همچنین، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
هویت حرفه ای
طراحی الگو
ابعاد و مولفه ها
فرا ترکیب
2018
09
23
62
85
https://itt.cfu.ac.ir/article_972_6b561ba3570ae36833d77d72450c979e.pdf
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
نقش برنامة درسی پنهان در دینداری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان
خسرو
نظری
پروانه
صالحی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامة درسی پنهان در دینداری ازدیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی1396-97 انجام شدهاست. پژوهش ازنوع کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری به تعداد 372 و 215 نفر برای نمونة آماری بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. پرسشنامههای استاندارد برنامة درسی پنهان تقیپور و غفاری (1388) و دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388) با ضریب پایایی 91/. و 95/. بهترتیب برای گردآوری دادهها استفاده شد. درخصوص روایی پرسشنامهها ازنظر متخصصان و برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان میدهد مؤلفههای برنامة درسی پنهان (ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی مدرسه، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازکار تشویق و تنبیه) با دینداری رابطة مثبت و معنادار دارند. نتایج همچنین نشان میدهد 7/35 درصد از تغییرات دینداری ناشی از تأثیر مؤلفههای برنامة درسی پنهان است.
برنامة درسی پنهان
دینداری
ساختار فیزیکی
جوّ اجتماعی
روابط موجود در مدرسه
فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازِکار تشویق و تنبیه
2018
09
23
86
120
https://itt.cfu.ac.ir/article_973_ec81dcdf3507d659f6d946da0c87b4ff.pdf
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7156
1397
4
6
پیش بینی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس مکانیسمهای دفاعی در دانشجو معلمان
آیت اله
کریمی باغملک
چکیده: هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه مکانیسمهای دفاعی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود، نمونه این پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین مکانیسمهای دفاعی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان رابطه معنادار مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای مکانیسمهای دفاعی، خرده مقیاسهای انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و مکانیسمهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فردی و اجتماعی آنان را پیشبینی کند. کلمات کلیدی: سازگاری فردی و اجتماعی، مکانیسمهای دفاعی ، دانشجومعلمان پردیس های استان خوزستان .
سازگاری فردی و اجتماعی
مکانیسمهای دفاعی
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان
2018
09
23
121
135
https://itt.cfu.ac.ir/article_975_5fa2af4499c08ae2c6967312473d1347.pdf