ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رابطه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه با اثربخشی انان در فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفهای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری، کلیۀ معلمان دورۀ متوسطۀ شهر قم (6348 معلم) بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، نمونهای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل اسپنسر و بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ محققساختۀ توسعۀ شایستگی حرفهای و پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی معلمان بوده است. براساس مدل اسپنسر و بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی، شامل دانش و معلومات حرفهای، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی، شامل اعتبار حرفهای و عمومی و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائۀ منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازهگیری اثربخشی معلمان میسنجد. دادهها با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین توسعۀ شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.
https://itt.cfu.ac.ir/article_970_6c4dd942a2db7de59687504bc8fdb94f.pdf
2018-09-23
1
23
معلمان
دوره متوسطه
توسعه شایستگی معلمان
اثربخشی
محسن
دیبایی صابر
m.dibaei1359@gmail.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه نظامهای تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران
پژوهش حاضر مقایسه تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران بوده است.از نظر اهداف، کاربردی؛ و از نوع مطالعات تطبیقی و در زمره روشهای مقایسهای میباشد. نتایج نشان داده است که کشورهای مورد بررسی توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان را به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی دورههای مختلف تحصیلی را مد نظر قرار داده اند تا دورههای مذکور نیازهای آموزشی جامعه متبوع را تامین نماید. وجه تمایز میان کشورها در اهداف دورهها نیز این است که در تربیت معلم فنلاند به تربیت معلم از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه تاکید میشود؛ در تربیت معلم کانادا یکی از مهم ترین اهداف دوره توجه به روزآمد کردن دانش و کارآیی معلمان است و در مالزی توجه به خلاقیت و نوآوری و انعطاف پذیری معلمان در راستای توسعه ملی هدف مهم تربیت معلم تلقی میشود، در تربیت معلم ایران توجه به کسب دانشهای نظری مد نظر است. در تدوین اهداف در ایران و مالزی دولت و مجلس اما در فنلاند علاوه بر مجلس و دولت، از یافتههای پژوهشهای اجرایی و نیازسنجی مدارس و دانشآموزان محقق طراحی و اجرا بهره میگیرند. در کانادا علاوه بر مجلس، دولت، شورای مدارس و شورای معلمان نیز به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف هستند. در ایران و مالزی بر خلاف دو کشور فنلاند و کانادا صرفاً دولت و مجلس به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف در نظر گرفته میشوند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_974_e95159da5a79c444e338d336e7ef84ab.pdf
2018-09-23
24
43
تربیت معلم
فنلاند
مالزی
کانادا
ایران
نگار
الهامیان
negarelhamian@gmail.com
1
برنامه درسی / دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی چرایی رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد: رویکرد پدیدارشناختی
شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد.
https://itt.cfu.ac.ir/article_971_dbb1d457172b171214f3fbde541b373e.pdf
2018-09-23
44
61
رفتار سکوت کلاسی
ویژگیهای شخصیتی و جسمی
رویکرد پدیدارشناسی
شجاع
عربان
shoja1350@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
سعید
رومانی
sroomani56@gmail.com
2
مدرس دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
اسفندیار
سپهوند
sfandiar.sepahvand@gmail.com
3
مدرس دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین ابعاد و مؤلفه های هویت حرفه ای معلم تراز جمهوری اسلامی ایران
نظام تعلیم و تربیت کشورمان نخستین اقدامات تحول بنیادین آموزشوپرورش را در زیر نظام منابع انسانی؛ دوره ابتدایی و تربیتمعلم برداشته است، لیکن تربیتمعلم در جمهوری اسلامی ایران بیش و کم فاقد الگویی جامع برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز ج.ا.ا است. این پژوهش باهدف شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- توصیفی است. پژوهش، ازنظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. جامعه آماری مقالات، کتاب و اسناد بالادستی در دسترس مرتبط با هویت حرفهای معلمان است که با بهکارگیری رویکرد کیفی فرا ترکیب و استفاده از ابزار تحلیل محتوا به مطالعه، بررسی و تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته است و با انجام دادن گامهای هفتگانه ساندلوسکی و باروسو (2006) و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی پیشنهادی ارائه شد. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی الگو هویت حرفهای معلمان ابتدایی، با 6 مضمون فراگیر 1) شخصی 2) حرفهای 3) فرهنگی اجتماعی 4) هنری 5) زمینهای و 6) سیاسی اقتصادی؛ و 14 مضمون سازمان دهنده و 100 مضمون کلیدی شناسایی شد. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری درزمینه ارتقای هویت حرفهای معلمان موردتوجه برنامهریزان و مدیران آموزشوپرورش قرار گیرد. این پژوهش همچنین، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
https://itt.cfu.ac.ir/article_972_6b561ba3570ae36833d77d72450c979e.pdf
2018-09-23
62
85
هویت حرفه ای
طراحی الگو
ابعاد و مولفه ها
فرا ترکیب
اسد
حجازی
a-hejazi@cfu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش برنامة درسی پنهان در دینداری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامة درسی پنهان در دینداری ازدیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی1396-97 انجام شدهاست. پژوهش ازنوع کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری به تعداد 372 و 215 نفر برای نمونة آماری بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. پرسشنامههای استاندارد برنامة درسی پنهان تقیپور و غفاری (1388) و دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388) با ضریب پایایی 91/. و 95/. بهترتیب برای گردآوری دادهها استفاده شد. درخصوص روایی پرسشنامهها ازنظر متخصصان و برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان میدهد مؤلفههای برنامة درسی پنهان (ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی مدرسه، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازکار تشویق و تنبیه) با دینداری رابطة مثبت و معنادار دارند. نتایج همچنین نشان میدهد 7/35 درصد از تغییرات دینداری ناشی از تأثیر مؤلفههای برنامة درسی پنهان است.
https://itt.cfu.ac.ir/article_973_ec81dcdf3507d659f6d946da0c87b4ff.pdf
2018-09-23
86
120
برنامة درسی پنهان
دینداری
ساختار فیزیکی
جوّ اجتماعی
روابط موجود در مدرسه
فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازِکار تشویق و تنبیه
خسرو
نظری
nazarikey@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
LEAD_AUTHOR
پروانه
صالحی
2
کارشناسی ارشد علوم تربیتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس مکانیسمهای دفاعی در دانشجو معلمان
چکیده: هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه مکانیسمهای دفاعی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود، نمونه این پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین مکانیسمهای دفاعی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان رابطه معنادار مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای مکانیسمهای دفاعی، خرده مقیاسهای انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و مکانیسمهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فردی و اجتماعی آنان را پیشبینی کند. کلمات کلیدی: سازگاری فردی و اجتماعی، مکانیسمهای دفاعی ، دانشجومعلمان پردیس های استان خوزستان .
https://itt.cfu.ac.ir/article_975_5fa2af4499c08ae2c6967312473d1347.pdf
2018-09-23
121
135
سازگاری فردی و اجتماعی
مکانیسمهای دفاعی
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان
آیت اله
کریمی باغملک
ayat191@gmail.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR